۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۵۵۶۷۵۷
تولیت مدرسه علمیه امام صادق:

اخلاص مهمترین عامل رشد انسان است

تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه بزرگترین عامل رشد انسان اخلاص است، گفت: شاکله اصلی بزرگان دین اخلاص در عمل است و خداوند محرک اصلی مخلصین در کارهایشان است.
عکس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام موسی سالمی تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع)، امروز در جلسه درس اخلاق که در همین حوزه برگزار شد، گفت: گاهی در جامعه شبهات اعتقادی مطرح می‌شود که نیاز به پاسخ دادن منطقی و قانع کننده است.

وی با طرح یک شبهه ادامه داد: یکی از شبهات رایج این است که گفته می‌شود آیا صلح امام حسن(ع) درست بود یا قیام حضرت سید الشهدا(ع) و یا اینکه امام حسن(ع) می‌توانستند جنگ را با معاویه ادامه دهند ولی صلح کردند و امام حسین(ع) می‌توانستند با یزید صلح کنند ولی جنگ کردند از این رو کدام یک از این دو امام کار صحیحی انجام دادند. دیگر اینکه اگر قیام سید الشهدا(ع) درست بود پس امام حسن(ع) اشتباه کردند از این رو ایشان معصوم نیستند و اگر صلح امام صحیح بود پس چرا امام حسین(ع) قیام کردند بنابراین ایشان معصوم نیستند در حالی که شیعه شرط امامت را عصمت می‌داند.

حجت الاسلام سالمی در ادامه با پاسخ به این شبهه ابراز کرد: طرح این سوال نوعی مغالطه است چون جنگ و صلح دو امام معصوم هیچ ارتباطی با عصمت ایشان ندارد؛ چرا که این دو امام معصوم مشمول آیه تطهیر هستند.

تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) درباره آن دو بزرگوار می‌فرمایند: الحسن و الحسین امامان قاما أو قعدا «حسنین هر دو امام هستند چه جنگ کنند و چه صلح نمایند.» در تاریخ بسیار نقل شده که پیامبر اکرم(ص) در برخی مواقع جنگ را بر صلح و در بعضی موارد صلح را بر جنگ مقدم دانستند؛ بنابراین هیچ انسان عاقلی نمی‌تواند بگوید زمانی که پیامبر اکرم(ص) جنگ کردند معصوم و هنگامی که صلح کردند غیر معصوم هستند.

حجت الاسلام سالمی با استناد به آیات الهی، اظهار داشت: خداوند در قرآن درباره پیغمبرش می‌فرماید: ما ینطق عن الهوی إن هو الا وحیٌ یوحی؛ بنابراین آن چیزی که باعث تصمیم گیری مختلف بزرگان در این مواقع می‌شود، شرایط مختلف زمانی و مکانی و در نظر گرفتن مصالح اسلام است.

وی افزود: بنابراین امامان معصوم با توجه به شرایط مکانی و زمانی فرمان جنگ یا صلح را صادر می‌کردند و این امر را هر انسان عاقلی می‌تواند به راحتی درک کند.

تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه بزرگترین عامل رشد انسان اخلاص است، خاطرنشان کرد: شاکله اصلی بزرگان دین اخلاص در عمل است و خداوند محرک اصلی مخلصین در کارهایشان است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات