۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۵۵۷۱۹۲
آیت الله قرهی:

تقوا عامل تجلی صفات الهی در وجود انسان است

آیت الله قرهی گفت: خداوند جایگاه تبلور صفات خود در وجود انسان را بر مبنای تقوا قرار داده است یعنی اگر انسان متقی شد صفات الهی در او بروز و ظهور پیدا می‌کند.
آیت الله قرهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله روح الله قرهی موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) شامگاه جمعه در جلسه درس معرفت نفس که در شهرک اندیشه برگزار شد، گفت: خداوند از نفخه خود در روح انسان دمیده است به همین دلیل ما باید مزین به صفات الله باشیم.

وی افزود: خداوند جایگاه تبلور صفات خود در وجود انسان را بر مبنای تقوا قرار داده است یعنی اگر انسان متقی شد صفات الهی در او بروز و ظهور پیدا می‌کند.

آیت الله قرهی با بیان اینکه حال فجور و تقوا در وجود انسان الهامی است، عنوان کرد: فجور و تقوا ذاتی انسان نیست، صفاتی که در وجود انسان متجلی می‌شود عین صفات نیست بلکه نفخه است در واقع روح صفات الهی در وجود انسان قرار گرفته است اما تجلی صفات الهی با تقوا ممکن است.

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) با اشاره به اینکه اگر انسان بتواند حال متقین را پیدا کند صفات الهی در او متجلی می‌شود، بیان داشت: در صورتی که گناه سبب می‌شود که غباری از غفلت بر این صفات نشسته و اجازه تجلی ندهد.

وی افزود: اکثر کسانی که مبتلا به فجور می‌شوند در نتیجه دنباله‌روی از طاغوت‌های بزرگ و کوچک است وقتی زشتی‌ها و پلشتی‌ها بروز و ظهور پیدا کنند دیگر جایی برای تجلی صفات الهی باقی نمی‌ماند.

آیت الله قرهی ابراز کرد: در بسیاری از مواقع با توبه و بازگشت از گناه، خداوند انسان را می‌بخشد اما با این وجود اثر گناه باقی می‌ماند که البته در برخی مواقع نیز خداوند از باب لطف و رحمت خویش حتی این اثر گناه را هم از بین می‌برد.

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) گفت: صفات الهی در وجود انسان ناشی از نفخه روح حضرت حق است و انسان خود تولیدکننده صفات نیست.

وی با بیان اینکه در معرفت و عرفان عقلی و فلسفی و روایات وارده صفات دو حال ذاتیه و اسمائیه دارند، ابراز کرد: ما انسان‌ها مخلوق و محدود هستیم بنابراین نمی‌توانیم ذات صفات الهی را درک کنیم و ذات انسان در حد خودش نسبت به صفات الهی درک پیدا می‌کند.

آیت الله قرهی با بیان اینکه خلقت از صفات ذاتی خداوند است، تصریح کرد: عقل سلیم این را می‌فهمد که تفکر در ذات خداوند عین جهل است چراکه او محدود است و یک محدود نمی‌تواند درباره نامحدود و بی‌نهایت تفکر داشته باشد./۸۱۳/پ202/ب1

ارسال نظرات