۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۵۵۷۲۵۶
مدیر مدرسه علمیه دارالسلام تشریح کرد؛

تاکید به مشورت با خبرگان و عمل به توصیه صاحبنظران در نهج البلاغه

حجت الاسلام اسکندری گفت: قطعاً شخص مؤمن بر خلاف علم، تجربه و آگاهی رأی و سخنی ندارد و در موضع‌گیری‌ها، ظنون و گمانه زنی‌های خود، خدا را مدنظر قرار می‌دهد.
حجت الاسلام اسکندری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین اسکندری تولیت و مدیر مدرسه علمیه دارالسلام در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه دارالسلام برگزار شد، درباره حکمت ۳۰۱ نهج البلاغه که امام علی(ع) در این حکمت می‌فرمایند «رَسُولُكَ تَرْجُمَانُ عَقْلِكَ وَ كِتَابُكَ أَبْلَغُ مَا يَنْطِقُ عَنْكَ؛ فرستاده تو بيانگر ميزان عقل تو و نامه تو گوياترين سخنگوى تو است»، گفت: گویا اینها رسولان الهی هستند تا حجت را بر انسان تمام کرده و طریق حق را به او نشان دهند.

وی افزود: شاید بُعد دیگری از این تحذیر امام علی(ع)، احترام گذاشتن به تجربه انسان های با تجربه، توجه به دلسوزی افراد مهربان و با مسؤولیت باشد. در حدیث دیگری امام می‌فرمایند عقل، حفظ تجارب است.

مدیر مدرسه علمیه دارالسلام در ادامه ابراز داشت: در این باره شماری از پرسش‌ها مطرح است که اگر برای هر اقدام و عملی گروهی مخالفت کردند و اگر دو دسته از مومنان درباره امری، دو ظن متضاد داشته باشند، باید برای پاسخ به این سؤال به متن فرمان امام علی(ع) به دقت توجه کنیم‌.

حجت الاسلام اسکندری اظهار داشت: مورد این دستورالعمل آنجاست که حق و وظیفه اصلی خود را نشناخته، سرگردان مانده باشیم و صاحبان ظن، گمان و به تعبیری گمانه‌زن‌ها مومن باشند. قطعاً مومن بر خلاف علم، تجربه و آگاهی رأی و سخنی ندارد و در موضع‌گیری‌ها، ظنون و گمانه زنی‌های خود، خدا را مدنظر قرار می‌دهد.

وی در ادامه بیان داشت: یک دستور محکم و قطعی در تعالیم وحی و در آیاتی مانند آیه ۳۶ سوره مبارکه اسرا داریم، این فرمان مانع می‌شود که انسان به هر ظن و گمانی عمل کند.

مدیر مدرسه علمیه دارالسلام ابراز داشت: علت غرق شدن انسان‌ها در گناه این بوده است که در هر زمانی نخواستند دست‌شان را به دست رسول خدا(ص) و امام علی(ع) بدهند و دست به دامان حضرت فاطمه زهرا(س) شوند.

وی افزود: به عبارت دیگر احادیثی مانند حکمت مزبور شاید تاکید دوباره و چندباره‌ای بر مشورت با خبرگان و عمل بر اساس توصیه صاحبنظران باشد.

حجت الاسلام اسکندری با بیان اینکه امام علی(ع) می‌فرمایند فرستاده تو مترجم و نشانگر عقل توست، بیان داشت: امام خمینی(ره) زمانی که می‌خواستند برای گورباچف، آخرین رییس جمهور اتحاد جماهیر شوروی و قدرت شرق در جهان، شخصی را بفرستند آیت الله جوادی آملی که یک فیلسوف و اسلام شناس است و مرحومه خانم دباغ را فرستادند برای اینکه بدانند در اسلام علم و زن چه مقام و جایگاهی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این حرکت امام راحل عملی بود برای باطل کردن سحر غربی‌ها که ادعا می‌کنند در جوامع اسلامی حقوق زن نادیده گرفته می‌شود و فمنیسم را برای احیای حقوق زنان عَلَم کرده اند./969/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات