۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۵۵۷۴۱۲
رییس دانشگاه صنعتی شریف:

دانشگاه باید برای تربیت عالمان متعهد برنامه داشته باشد

رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: اگر بپذیریم که وظیفه ما تربیت عالمانی متعهد است، دانشگاه باید برای تحقق این وظیفه یا ماموریت برنامه داشته باشد.
فتوحی

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در همایش علم متعهد که عصر امروز در این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به دیدار دانشجویان نخبه دانشگاه شریف با مقام معظم رهبری گفت: دیدار دی ماه سال گذشته در یک فضای صمیمی و خاص دانشگاه شریف برگزار شد و این نشان از اهمیتی است که رهبری برای دانشگاه شریف و جایگاه آن قائل هستند.

وی با اشاره به اهدای مدال‌های دانشجویان به رهبر معظم انقلاب، افزود: حرکتی نمادین و خودجوش از سوی دانشجویان که برای قدردانی از توجه ایشان به مقوله علم و عالم صورت گرفت. در این دیدار، رهبری بر ویژگی‌های ممتاز علمی دانشگاه صنعتی شریف که همواره خود را همراه و همگام با ویژگی‌های انقلابی و دینی و در محیط در هم تنیده دین و علم حفظ کرده است، تاکید فرمودند.

فتوحی تصریح کرد: یکی از کلید واژه‌هایی که ایشان همیشه روی آن تاکید داشته اند و در آن جلسه نیز اشاره شد، موضوع فراگیر شدن گفتمان تولید علم در کشور، پدیدار شدن نتایج عملی آن و ادامه این تلاش و حرکت علمی در کشور با شتاب زیاد است.

وی گفت: خداوند متعال را شاکریم که جایگاه اندیشه و عقل را رفیع قرار داد و انسان را به تعقل و تفکر دعوت کرد.

رئیس دانشگاه شریف تاکید کرد: علم پله‌ای است که شناخت انسان را نسبت به پدیده‌های جهان خلقت افزایش می‌دهد و نه تنها خود حاصل ن و تفکر است بلکه زمینه ساز اندیشه‌های عمیق‌تر و رفیع‌تر می‌شود و افتخار است که این روزها بیشترین و چالشی‌ترین گفتگوها در داخل دانشگاه ما و پر بسامدترین صدایی که جا به گوش مردم و جامعه می رسد، از علم، استفاده از علم و فناوری در حل مسائل اساسی کشور و فت و تعالی آن و نیز وظایف ذاتی دانشگاه است.

وی گفت: دانشگاه صنعتی شریف همواره نشان داده است که فقط یک مرکز تخصصی علوم پایه و فنی و مهندسی نیست؛ سبت به مسائل اصلی علم و دانشگاه در کشور حساس و بیدار است.

رئیس دانشگاه شریف افزود: امروز من به نمایندگی از خانواده دانشگاه صنعتی شریف با افتخار میگویم که نظر و تاکید رهبر معظم انقلاب در برپایی جلسات آزاداندیشی محقق شد.

فتوحی ادامه داد : از مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که ویژگی متعهد بودن به علم مربوط نمی‌شود بلکه به فرد یا افرادی مربوط است که از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: علم همچون چراغی راهنمای مسیر انسان است. اگر به دست عالم متعهد باشد برای او و همه کسانی که توسط او راهنمایی می شوند، رستگاری ایجاد می‌کند و اگر به دست نااهل بیفتد، نه تنها او بلکه یک جامعه را دچار زحمت می‌کند. مطلب پایانی به برنامه‌های دانشگاه صنعتی شریف در رابطه با تربیت نسل آینده متعهد به مبانی دین کشور مربوط می‌شود. اگر بپذیریم که وظیفه ما تربیت عالمانی متعهد است، دانشگاه باید برای تحقق این وظیفه یا ماموریت برنامه داشته باشد.

فتوحی اظهار داشت: ما در طول دو سال گذشته برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی شریف را برای افق 1405 تدوین کرده ایم که شامل سه هدف کلی است: سرآمدی در آموزش و پژوهش، ارتقای سطح اثربخشی اجتماعی و ترویج اخلاق و فرهنگ ایرانی – اسلامی، عمیقا بر این باوریم که تحقق این اهداف به تربیت نسل آینده متعهد کمک می‌کنیم مصمیم تا با برنامه ریزی و انجام اقداماتی منسجم بیش از پیش به این مهم بپردازیم.

وی اظهار داشت: چنانکه می‌دانید دانشگاه صنعتی شریف تاکنون قدمهای مهمی در این موضوع برداشته است.

رئیس دانشگاه شریف ادامه داد: در این حوزه تصویب چهار برنامه آموزشی میان رشته ای کارشناسی ارشد علوم اقتصادی اقتصاد انرژی)، مدیریت کار و کار (گرایش انرژی)، مهندسی کامپیوتر(بیوانفورماتیک)، سیاست گذاری علم و فناوری و رشته اقتصاد کارشناسی (به عنوان رشته دوم). در حوزه پژوهشی و مشارکت در حل مسائل جامعه تا کنون دان صنعتی شریف رتبه نخست در تعامل با صنعت را در دانشگاه‌های کشور داشته است و به لحاظ قرارداد صنعت و توسعه فرهنگ حل مسئله و مشارکت اجتماعی قدم های بسیار موثر و اساسی ای برداشته است.

وی افزود: پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، مرکز رشد، مرکز کارآفرینی و مجتمع خدمات فناوری در کنار پژوهشکده‌های میان رشته ای و مستقل نمونه‌ای از حرکت دانشگاه به سمت علم نافع است.

فتوحی تصریح کرد: همه صاحبان نظر و اندیشه در بیان نظراتشان از آزادی، امنیت و صدای رسا برخوردارند.

رئیس دانشگاه شریف در ادامه با اشاره به «علم متعهد» افزود: علم متعهد دو بخش دارد؛ تعهد به دین و کشور. لذا فرد باید به هر دو بخش تعهد داشته باشد.
وی ادامه داد: ما امروزه بیش از هر زمان دیگر، به بحث توجه به اخلاق نیاز داریم و روحانیون و دانشگاهیان در این زمینه وظیفه مهمتری دارند. باید جامعه را به سوی اخلاق‌محوری هدایت کرد.

وی افزود: امروزه از آموزش عالی انتظار می‌رود که خدمت‌رسانی به جامعه را تقویت کند و همچنین دانشجویان را نسبت به مسائل و حل مسائل کشور دغدغه‌مند کند و از وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظار می‌رود که خطوط کلان این روش را مشخص کرده تا دانشگاهیان در این زمینه حرکت کنند.

وی تأکید کرد: ویژگی متعهد بودن، به علم مربوط نمی‌شود، بلکه به افرادی مربوط می‌شود که از آن استفاده می‌کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: در سال گذشته برنامه دانشگاه تا سال ۱۴۰۵ تدوین شده است و در این برنامه، سه هدف تعیین شده که می‌توان به سرآمدی آموزش و پژوهش، ارتقای سطح اثربخشی اجتماع و ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی اشاره کرد.

فتوحی اظهار داشت: همچنین همایش «علوم مهندسی در فرهنگ اسلام و ایران» آذر ماه سال آینده توسط این دانشگاه برگزار می‌شود و برای اینکه دانشگاه‌ها (به ویژه دانشگاه‌های برتر) بتوانند بر اساس اسناد بالادستی تصمیم گرفته و اقداماتی را انجام دهند، باید حداقل در برخی از موارد، از اختیار عمل بیشتری برخوردار باشند که می‌توان به پذیرش دانشجو، راه‌اندازی دوره‌ها، تعیین محتوای دروس، معیارهای جذب، ارتقاء و تبدیل وضعیت هیأت علمی و جذب منابع مالی اشاره کرد./۸۱۳/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات