۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۵۵۷۵۳۳
شمخانی در دیدار وزیر خارجه فرانسه:

امتیازدهی اروپا به آمریکا در برجام به معنای تسلیم شدن است

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: سیاست اروپا در امتیازدهی به آمریکا برای باقی نگه داشتن این کشور در برجام نادرست و به معنای انفعال و تسلیم شدن در برابر بازی روانی ترامپ است.
دیدار شمخانی و وزیر خارجه فرانسه

به گزارش خبرگزاری رسا، علی شمخانی امروز در دیدار ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه با استقبال از گسترش روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور برضرورت تسریع در رفع موانع باقیمانده در مسیر مبادلات بانکی در فضای پسابرجام تأکید کرد. 

وی اظهار داشت: منطق هر نوع توافق بین المللی صیانت همه طرف ها و جامعه جامعه جهانی از آن بوده و درخواست پایبندی از یک طرف و بی تفاوتی نسبت به نقض تعهدات طرف دیگر قابل قبول نیست. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای کامل تعهدات طرف های اروپایی در برجام افزود: موفق نشدن توافق برجام منجر به شکست اعتبار توافقات بین المللی و منطق گفتگو برای حل مسائل جهانی می شود. 

شمخانی به تلاش های صورت گرفته از سوی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه واقعی با تروریسم در عراق و سوریه اشاره و تاکید کرد: مقابله نکردن پُرهزینه جمهوری اسلامی ایران با تروریسم می‌توانست تصاعد غیر قابل کنترل این بحران و توسعه ناامنی‌ و بی ثباتی به اروپا از جمله فرانسه را رقم بزند. 

وی با یادآوری حضور و فعالیت آزادانه گروه های تروریستی معارض جمهوری اسلامی ایران در فرانسه اظهار داشت: مقابله نکردن پاریس با گروه های تروریستی حاضر در این کشور که در ترور هزاران نفر از مردم بی گناه ایران دست داشته اند با مسئولیت بین المللی فرانسه در مقابله با تروریسم مغایرت داشته و به طور قطع مقوم روند رو به توسعه روابط دو کشور نخواهد بود. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی، تقویت توانمندی دفاعی ایران بویژه قدرت موشکی کشور را ضرورتی اجتناب ناپذیر در مسیر اجرای سیاست بازدارندگی عنوان کرد و افزود: توان دفاعی ایران تهدید کننده هیچ کشوری نبوده و توسعه آن بدون تاثیر پذیری از مولفه های سیاسی،تابعی از نیازمندی های امنیتی و تهدیدات بالقوه کشور است. 

شمخانی قطعنامه اخیر پیشنهادی برخی کشورهای اروپایی در مورد یمن را ناامید کننده و علامت بی تفاوتی کشورهای غربی به نسل کشی و نقض حقوق بشر در یمن و فجایع انسانی در این کشور دانست و اظهار داشت:چشم پوشیدن از محاصره شدید مردم مظلوم و بی دفاع یمن و بی تفاوتی نسبت به شیوع گسترده قحطی و بیماری در این کشور شائبه ترجیح منافع اقتصادی حاصل از پشتیبانی از عربستان سعودی و امارات را ایجاد کرده و بیانگر استاندارد دوگانه و قابل معامله بودن جان انسان ها در نظر مقامات برخی کشورهای اروپایی و آمریکا است. 

وی دستاوردهای سیاسی و میدانی اخیر در سوریه را حاصل استقرار و فعالیت دولت قانونی در این کشور ذکر کرد و افزود: در صورت توقف رویکرد حمایتی از معارضان و تروریست های مسلح و پیگیری مسیر گفت و گوهای سوری-سوری ، ثبات و آرامش به این کشور بازخواهد گشت. 

**راهکارهای جدیدی برای ایجاد گشایش هایی در روابط پولی و بانکی ایران و فرانسه بزودی اعلام می شود
ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در تهران و دیدار و گفت و گو با مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: با تاریخ، قدرت و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران به خوبی آشنا هستیم و معتقدیم که در فضای پسابرجام چشم انداز روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و فرانسه بسیار روشن است. 
وی با قدردانی ازبرخورد فعال جمهوری اسلامی ایران با توافق برجام و اجرای کامل تعهدات گفت: دولت فرانسه ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی طرف های امضاء کننده برجام به تعهدات خود، مواضع آمریکا راموجب شکنندگی این توافقنامه بین المللی می داند و با آن مخالف است. 
وزیر خارجه فرانسه به اقداماتی که از سوی این کشور و سایر کشورهای اروپایی به منظور تسهیل مراودات بانکی با ایران در جریان است، اشاره کرد و اظهار داشت: به زودی راهکارهای جدیدی به منظور ایجاد گشایش های جدی در روابط پولی و بانکی میان ایران و فرانسه اعلام خواهد شد. 
به گزارش ایرنا، وزیر خارجه فرانسه که بامداد امروز وارد تهران شد، در نخستین ملاقات خود با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت و گو کرد.
دیدار با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از دیگر برنامه های سفر یک روزه لودریان به تهران است.
رایزنی در خصوص راه های گسترش روابط دو جانبه و تبادل نظر در زمینه مهم ترین مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله محورهای گفت وگوهای وزیر خارجه فرانسه با مقامات جمهوری اسلامی ایران است./
۱۳۲۳/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات