بخل مقدمه اعراض از خداوند است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير آيه 75 تا 78 سوره توبه، گفت: شأن و نزول اين آيات براي انسان هايي است كه بعد از رسيدن به مال و ثروت بخل مي ورزند و از دادن خمس و زكات مال و ثروتي كه خدا به آنها داده است خود داري مي كنند.
وي با بيان اينكه خداوند در اين آيات مي فرمايد، ‹‹وَمِنْهُمْ مَنْ عَاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتَانَا مِنْ فَضْلِه ِلَنَصَّدَّقَنَ وَلَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِينَ فَلَمَّا آتَاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوْا وَهُمْ مُعْرِضُونَ فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِي قُلُوبِهِمْ إِلَىٰ يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَاهُمْ وَأَنَّ اللَّهَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ›› در آيات بسياري به مساله عهد و پيمان تأكيد شده است تا به عهد و پيمان خود وفا دار باشيد.
وي افزود: به طول سجده و ركوع افراد نگاه نكنيد، بلكه ببنيد چقدر به پيمان خود وفادار است چرا كه يكي از علائم مومن ميزان وفاداري به عهد و پيمان است.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند مي فرمايد شرط وفاداري من به عهد و پيمان خودم اين است كه شما هم به عهد و پيمان خود وفا دار باشيد در حاليكه ما انسانها تا كوچكترين مشكلي داشته باشيم با خدا عهد و پيمان مي بنديم اما همين كه مشكل برطرف شد عهد و پيمان خود را با خدا فراموش مي كنيم.
دبير جامعه روحانيت كاشان ابراز کرد: پيامبر مي فرمايد اگر مال كمي داشته باشيد كه بتوانيد از عهده آن بر بياييد بهتر اين است كه مال زياد داشته باشيد و از عهده آن بر نياييد و نتوانيد تكليف مال خود را انجام دهيد، بنابراين اگر كارمندي در مسؤوليت كوچكي دارد بتواند به وظايف خود درست عمل كند بهتر از اين است كه مسؤوليت بزرگي داشته باشد اما نتواند وظيفه خود را به خوبي انجام دهد از اين رو نبايد به دنبال زياده خواهي بود، چرا كه مهم نيست چه مسؤوليتي داشته باشيد بلكه مهم اين است كه در همان مسؤوليتي كه داريد به وظيفه خود خوب عمل كنيد.
حجت الاسلام شاه فضل افزود: خداوند مي خواهد ببيند اعمال ما احسن است يا نيست و كاري به اين ندارد كه اعمال اكثر و زياد باشد، بلكه تأكيد بر درستي عمل دارد ضمن اينكه اين آيات دلالت براين ندارد كه اگر كسي توانمندي در اموري را داشت از انجام آن خود داري كند و به حداقل ها بسنده كند.
وي ادامه داد: اين سنت الهي است كه اگر انسان به وظايف خود عمل كند خداوند نيز او را رشد خواهد داد اما اگر به وظايف خود عمل نكند و به هر طريقي به پست و مقام برسد نخواهد توانست به وظايفي كه برعهده دارد عمل كند.
حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: خداوند در اين آيات تأكيد بر اين دارد كه انسان بتواند به وظايف خود عمل و نعمتي كه به او داده شده را شكر كند و يكي از وظايف مالي مساله خمس و زكات است كه به عنوان دو واجب مالي تأكيد شده است كه وقتي انسان مال و ثروتي در اختيار او قرار داد نبايد بخيل باشد.
دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه بخل مقدمه اعراض از خداوند است، گفت: انسان ابتدا از پرداخت هاي مالي استنكاف ميكند و در ادامه به بقيه امور زندگي نيز او سرايت ميكند، بنابر اين بخل ورزيدن به خداوند مقدمه اي براي دور شدن از خدا است.
به گفته وي، بخل ورزيدن مقدمه كشيده شدن به سوي نفاق است و هركس بخل ورزيد و به عهد و پيمان خود وفادار نبود و وظيفه خود را انجام نداد به انسان منافق تبديل خواهد شد.
حجت الاسلام شاه فضل ابراز داشت: برخي از انقلابيوني كه كه تبديل به ضد انقلاب شدند افرادي بودند كه به دنبال مال و ثروت بودند و هر كجا كه انقلاب با منافع آنها در تضاد بود به جاي اينكه به دنبال تقويت انقلاب باشند به دنبال رسيدن به منافع خود بودند.
وي يادآور شد: امروز نيز با مطرح شدن طرح اعاده نامشروع اموال مسؤولان اگر نماينده مجلس وجود داشته باشد كه خود و يا وابستگان او داراي اموال نامشروع باشند قطعا از امضاي طرح اعاده نامشروع اموال مسؤولان خود داري خواهد كرد و تبديل به يك فرد ضد انقلاب خواهد شد.
به گفته وي، بسياري از كساني كه به اسلام و انقلاب اسلامي ضربه مي زنند به دليل بخل و حرص است و امروز در كشور بخش زيادي از كارخانه هايي كه تعطيل مي شود به دليل واردات كالاي قاچاق است و براي اينكه كارخانجات داخلي و توليدات داخلي نابود شود تا از اين راه به ثروت و مال اندوزي خود ادامه دهند با مبارزه با كالاي قاچاق موافق نيستند.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: وقتي نفاق در دل انسان رخنه كرد تا قيامت همراه انسان خواهد بود چرا كه انسان بعد از مرگ مال و ثروت دنيا را با خود به قبر و قيامت نمي برد بلكه خصلت هايي كه دارد با خود به قير و قيامت مي برد و انساني كه با نفاق به قيامت مي رود مانند كودكي است كه معلول به دنيا آمده است و تا آخر معلول است./1307/پ203/ب1