پنج راهبرد حمایت از كالای ایرانی
به گزارش خبرگزاری رسا، آنچه در زیر می خوانید پنج راهبرد كلیدی در حمایت از كالای ایرانی است، البته حمایت از یك كالا، از زیرساخت های مربوط به آن كالا، فرآیند تولید، توزیع، عرضه تا خرید و مصرف آن كالا را شامل میشود كه در هر مرحله سازوكار و مكانیزم خاص خودش را میطلبد و ممكن است برای هر محصول متفاوت باشد؛
1- بالاترین حمایت از «كالای ایرانی»، اصلاح فضای كسب و كار است. متأسفانه سالهاست كه از انجماد فضای كسب و كار صحبت میشود و در دولتهای مختلف مورد بحث بوده است، اما تاكنون گام مثبتی برداشته نشده و همچنان غلظت بیش از حد این فضا، بر ظرفیتهای انسانی و داراییهای مشهود و غیرمشهود كشور قفل زده است. فضای كسب و كار دارای 10 شاخص میباشد كه متأسفانه رتبه ایران در هر یك از این شاخصها غیر قابل قبول میباشد و ظاهراً تنها راه برون رفت، اجرای فرمان آتش به اختیار است تا چنین فضای منجمد توسط جوانان بااستعداد ایرانی و كارآفرینان، شكسته شود.
2- برای تولید محصولات ایرانی، ارز حاصل از فروش نفت داده میشود، لذا رشد اقتصاد ملی وابسته به نفت است. قطع وابستگی به نفت یكی از راهبردهای اساسی حمایت از تولید داخل میباشد. در صورتی كه با قاطعیت تصمیم گرفته شود تا درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز و صرفاً برای ایجاد زیرساختهای كشور مصرف شود، با مهیا شدن چنین شرایطی رقابت در داخل شكل گرفته و ارتقای كیفیت اتفاق میافتد.
3- راهبرد سوم برای حمایت از كالای ایرانی، ایجاد محدودیت و بهكارگیری روشهای سختگیرانه برای واردات كالاهای مشابه ساخت داخل است. مهمترین عامل و انگیزه برای واردات، ارز حاصل از فروش نفت خام است كه توسط دولت سرازیر بازار خرید و فروش ارز میشود. متأسفانه دولت، وفق قانون بودجه برای تأمین هزینههای جاری و سرمایهای خود چارهای جز این نمیبیند. در حالی كه این اقدام بزرگترین زیان ملی و نسلی است كه از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به ارث برده شده است و همچنان این مسیر اشتباه طی میشود. قاچاق كالا و واردات بیرویه در اثر این حجم ارزی است.
4- راهبرد چهارم، تدوین سند توسعه كشور و در امتداد آن سند توسعه صنعت، كشاورزی، خدمات و تجارت است. سندی كه منهای تزریق درآمدهای نفتی، مبتنی بر داراییهای نامشهود كشور كه همان سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی باشد، باید همه ظرفیتهای كشور برای جهش در تولید ملی و صادرات محصولات ایرانی بهویژه به كشورهای اسلامی فعال شود.
5- راهبردهای تولید در بخشهای صنعت و كشاورزی و خدمات، باید مورد بازبینی و بازخوانی قرار گیرد. رقابت از طریق كاهش هزینههای تولید و قیمت تمامشده، رقابت از طریق نوآوری و رقابت از طریق تمركز روی محصول خاص، راهبردهای تجربه شده است. لازم است سازمانها و بنگاهها با ویژگیهای عصر كنونی كه عصر اطلاعات و ارتباطات نام گرفته، بازمهندسی شود و در این طراحی، اصول علمی و پذیرفته شده درخصوص مكانیزمهای افزایش بهرهورری، چرخه حمایت سازمانی و نقش تكنولوژی مورد توجه قرار گیرد.
امید است با تحقق شعار امسال، شاهد رونق و شكوفایی اقتصادی، بی اثر نمودن تحریم اقتصادی دشمن و فائق آمدن بر معضل بیكاری و قرار گرفتن در جایگاه مطلوب اقتصادی در جهان باشیم، جایگاهی كه در شأن ملت بزرگ ایران میباشد./۹۶۹//۱۰۲/خ
منبع: رسالت