۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۵۶۰۶۰۸
یادداشت؛

چرا حمایت از كالای ایرانی نجات‌بخش جامعه ایرانی است؟

این روزها مشكلات معیشتی و ركود عمیق اقتصادی به مهم‌ترین چالش جامعه ایرانی بدل شده و دغدغه بسیاری از هموطنان را رقم می‌زند.
حمایت از کالای ایرانی

به گزارش خبرگزاری رسا، این روزها مشكلات معیشتی و ركود عمیق اقتصادی به مهم‌ترین چالش جامعه ایرانی بدل شده و دغدغه بسیاری از هموطنان را رقم می‌زند. در خصوص راهكار عبور از این ابرچالش ملی بحث‌های بسیاری درگرفته است، اما به نظر می‌رسد‌ رمز اساسی عبور از آن در تقویت تولید ملی و حمایت از كالای ایرانی است كه بر همین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۷ را به این عنوان نام‌نهاده‌اند. به نظر می‌رسد در صورت تلاش جمعی مردم و مسئولان برای تحقق شعار سال شاهد تحولات چشمگیری در كشور خواهیم بود، امری كه برخی رهاوردهای آن شامل موارد ذیل خواهد بود:

۱-مصرف كالای ایرانی و محصول تولید ملی چرخ صنایع و تولید ملی را به حركت در خواهد آورد.

۲- رونق صنعت بومی موجب رشد و ارتقای بخش تولید اعم از صنعت، معدن و كشاورزی شده و همین امر موجب اشتغال‌آفرینی برای جوان ایرانی خواهدشد.

۳- صنایع كشورمان اعم از كارخانه‌ها و كارگاه‌ها به دلیل از دست دادن بازار در حال تعطیلی مداوم بوده و نتیجه آن افزوده شدن بر جمعیت بیكاران است؛ بنابراین رونق بازار كالای ایرانی مانع از بیكاری كارگر ایرانی خواهد شد.

۴- هنگامی كه كالای وطنی میدان‌دار بازار كشور شود، عرصه بر كالای قاچاق خارجی تنگ شده و طبیعتا قاچاق كالا كاهش خواهد یافت.

۵- با رونق صنعت داخلی درآمد دولت افزایش و زمینه را برای فعالیت عمرانی بیشتر در كشور فراهم خواهد آورد. بنابراین كالای ایرانی چرخ پیشرفت اقتصادی را در كشور به حركت درخواهد آورد.

۶- داخلی‌سازی سبد مصرف خانواده ایرانی، سبب كاهش خروج ارز از كشور خواهد شد و تقاضا را برای ارز كم خواهد كرد و همین امر به مدیریت بازار ارز و جلوگیری از نوسانات آن كمك خواهدكرد.

۷- مصرف كالای وطنی، واردات كالاهای مصرفی را كاهش خواهد داد و در مقابل واردات كشور بیشتر به حوزه سرمایه‌ای و واسطه‌ای اختصاص خواهد یافت.

۸- رونق تولید ملی با اشتغالزایی پایدار و كاهش بیكاری، آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیكاری (همچون فقر، طلاق واعتیاد) را كاهش خواهد داد و به سالم‌سازی جامعه كمك خواهد كرد.

۹- حمایت از كالای ایرانی، اقتصاد ملی را قدرتمند ساخته، موجب بهبود رفاه خانوار ایرانی شده و سطح معیشت جامعه را ارتقا خواهد داد.

۱۰- اقتصاد تك‌محصولی و واردات‌پایه كشور به‌شدت در مقابل تلاطمات خارجی و تحریم‌های اقتصادی آسیب‌پذیر است. همین روزنه‌ امید است كه دشمنان ایران را به وضع تحریم علیه كشورمان ترغیب می‌كند. مصرف كالای ایرانی وابستگی اقتصاد به خارج را كاهش داده و تحریم‌های دشمن بحران‌های اقتصادی بین‌المللی را بر جامعه‌ ایرانی بی‌اثر خواهد كرد.

۱۱- بسیاری از كالاهای وارداتی دارای تأثیرات فرهنگی انضمامی بوده و بعضاً بر سبك زندگی و ذائقه اجتماعی افشار گوناگون جامعه تاثیرات مخرب و منفی به‌سزایی دارد. رشد مصرف محصولات داخلی كه متناسب با مقتضیات و مختصات فرهنگی جامعه ایرانی طراحی و تولید شده‌اند، تأثیرات مخرب فرهنگی برخی كالاهای وارداتی را كاهش خواهد داد و سبك زندگی جامعه را مصون خواهد كرد.

۱۲- یكی از چالش‌های اقتصاد ملی چگونگی پایدارسازی رونق است. هرچند برخی نسخه‌هایی با دوره اثربخشی كوتاه مدت و ناپایدار همچون گسترش بخش خدمات را توصیه می‌كنند، اما پیشرفت بخش صنعت و داخلی‌سازی مصنوعات مایحتاج جامعه، رونق پایدار را به اقتصاد ملی خواهد آورد و موجب خروج واقعی از ركود خواهد شد.

۱۳- هرچند برخی مصرف كالای ایرانی را به توان رقابتی آن با مشابه خارجی منوط می‌كنند، اما نباید فراموش كرد صنعت ایرانی زمانی امكان توسعه و تحقیق و افزایش كیفیت را خواهد یافت كه از توان مالی و سرمایه‌ای مناسبی برخوردار شود و لازمه این امر مصرف كالاهای فعلی متوسط از لحاظ كیفیت آن است. رونق بازار كالاهای ایرانی با تقویت صنایع داخلی موجبات ارتقای كیفیت محصولات را فراهم آورده و بازارهای صادراتی آن را گسترش خواهد داد.

۱۴- یكی از دلایل رشد نامتوازن اقتصادی در كشور گسترش سوداگری و واسطه‌گری در اقتصاد است، به گونه‌ای كه برخی از نا‌بسامانی‌های اقتصادی به ثروت‌های هنگفتی دست‌یافته و موجب افزایش شكاف فقر و غنا در كشور شده است. در حالی كه تقویت بخش تولید و مشاغل مولد به افزایش عدالت و كاهش فاصله طبقاتی كمك خواهد كرد.

به این ترتیب می‌توان گفت حمایت از كالای ایرانی، نجات‌بخش اقتصاد ملی و حلال مشكلات كشور و جامعه است. امید است با تلاش مردم و مسئولان در پایان سال ۱۳۹۷ شاهد نشانه‌های مثبتی از تحقق شعار سال باشیم./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات