مشهد؛ محوری برای گفتوگوی تمدنی جهان اسلام
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، الیاس پژوهشگر، مسؤول مرکز افکار سنجی معاونت ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در دومین سمینار تخصصی«زیارت نوروزی» که همراه با بررسی برنامه ها، چالش ها، ظرفیت ها و آینده نگری حضور زائران با حضور مسؤولانی از استانداری خراسان رضوی، آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد، در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: در حال حاضر یک مرجع آماری مشخصی برای تعداد زائران ورودی در ایام تعطیلات نوروز در مشهد وجود ندارد.
وی در ادامه با اشاره به شاخص های سه گانه آستان قدس رضوی در مجموعه فعالیت هایی که از سوی این نهاد برگزار می شود، بیان داشت: یکی از این شاخص ها رضایت زائر و شاخصه دیگر آستان قدس رضوی و جایگاه وقف در افکار عمومی است.
پژوهشگر با بیان اینکه متغیر زیارت و زائر در همه پژوهش هایی که در حوزه اجتماعی مشهد بخواهد وارد شود با آستان قدس رضوی همراهی دارد و این بستر آماده است، اظهار کرد: در عین حال یکی از دلایلی که برخی از پژوهش ها در این باره به نتیجه نمی رسد این است که مرجع مناسب را نمی شناسید که تعامل با آستان قدس رضوی برقرار شود.
مسؤول مرکز افکار سنجی معاونت ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در حوزه افکار سنجی و توجه به جایگاه آستان قدس در افکار عمومی گفت: در راستای توجه به این اولویت در حوزه افکار سنجی بودجه را نسبت به گذشته پنج برابر افزایش داده ایم.
وی با بیان اینکه افکارسازی از مباحثی است که جزء ارکان اصلی آستان قدس رضوی است که درباره زیارت و سیره اهل بیت(ع) است و موضوعات وقف را شامل می شود، خاطرنشان کرد: هرکاری که در این حوزه ها تعریف شود ما پای این مسئله هستیم و حمایت می کنیم و از طرفی هر کاری که در حوزه مخاطبان فراگیر تعریف شود و در اولویت آستان قدس رضوی باشد در حوزه معاونت ارتباطات و رسانه ما حمایت خواهیم کرد.
یک هشتم پژوهشها را پژوهش های کیفی تعریف کرده ایم
وی در ادامه با اشاره به سیاست های جدید آستان قدس رضوی در حوزه پژوهش گفت: رویکرد جدید ما این است که که یک هشتم پژوهشها را پژوهش های کیفی تعریف کرده ایم و در همین راستا با نخبگان و دانشگاهها ارتباط گرفتیم و ده استان را برای استان های مرجع و پایلوت امسال قرار دادیم که در حوزه مبدأ به مبدأ زائر ورود پیدا کنیم و اینها شاخص هایی هستند که از نظر اقتصادی برای پژوهشگران و هم برای مراکز پژوهشی اهدافی را تعریف می کند .
پژوهشگر با بیان اینکه یک مسئله راهبردی که امروز فراموش شده است، این است که ما سه اصل برای رسیدن به خروجی عملیاتی داریم که شامل همه طرح ها می شود، تصریح کرد:در گام اول باید یک مولفه راهبردی تعریف شود که در این راستا آستان قدس رضوی هفت مولفه راهبردی را که همان منشور رهبری است تعریف کرده است و پژوهشها انجام شده است.
تفاوتی میان گردشگر و زائر نیست
مهدی فروزان، مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه تفاوتی میان گردشگر و زائر نیست، ابراز کرد: یک گردشگر میتواند زائر و یک زائر میتواند گردشگر باشد و هر گردشگری می تواند زائر و هر زائری در عین حال گردشگر باشد.
وی در ادامه با اشاره به اسکان های چندگانه برای زائران در ایام نوروز گفت: در این ایام 400 هزار نفر در بقاع و اماکن متبرکه اقامت شب خواب را داشتند و دومیلیون و 300 نفر اقامت روز در بقاع داشتند و یک میلیون و 600 نفر در مدارس اسکان داشتند.
مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که بیش از 120 ایستگاه سیار نوروزی در این ایام در مشهد ایجاد شد، گفت: از دیگر فعالیت ها برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در مشهد بوده است.
وی با بیان اینکه امسال میزان سفرهای خارجی کاهش یافته است و به سمت سفرهای داخلی رفته است، بیان داشت: در عین حال امسال نسبت به سال گذشته ظرفیت اسکان 14 درصد افزایش یافته است و ما در طرح مبدأ به مبدأ از سال گذشته به شکل جدی ورود پیدا کرده ایم.
فروزان در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به سند 1404 تعداد زایر ما به مشهد باید به مرز 40 میلیون نفر برسد، اظهارکرد: در عین حال ما تلاش داریم که زائر و گردشگر با انگیزه و هدف به مشهد بیاید و از حضور آنها در این شهر بتوان بهره برد.
سیره رضوی مزیت و جذابیت فرهنگی است
احسان اصولی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به این مطلب که زائر بایستی در این سفر سیره رضوی و امام رضا(ع) را بشناسد، اظهارکرد: سیره تعاملی و گفتوگو محوری امام رضا(ع) در طول تاریخ به عنوان یک مزیت و جذابیت فرهنگی محسوب می شود.
وی با بیان اینکه قرار نیست مشهد تبدیل به الگوی شهرهایی مانند آنتالیا، دبی و تایلند بشود، تصریح کرد: در واقع وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) می تواند این شهر را محوری برای گفتگوی تمدنی جهان اسلام قرار دهد و از طرفی در حوزه گردشگری اقتصادی کارآمد باشد.
ندا رضوی زاده، استادیار جامعه شناسی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد درادامه به بیان رفتار خرید و الگوهای فراغتی زائران نوروز 97 در مشهد پرداخت و گفت: در واقع خرید برای رفع نیاز است اما شکل های دیگری هم از خرید وجود دارد که جنبه فراغتی آن است.
وی با بیان اینکه خرید به عنوان یک فعالیت فراغتی تعریف می شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی پاساژها و مراکز خرید مدرن تأسیس می شوند و بسیاری از افراد هدف خرید ندارند و به دنبال پرسه زدن در فضای خرید ویترینی هستند که نوعی فرافت و تفریح برای آنان به حساب می آید./934/پ۲۰۱/س