۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۵۶۲۲۹۲
با حضور شخصیت های مطرح کشوری؛

همایش تکریم مقام علمی قاضی نورالله شوشتری برگزار می شود

نخستین همایش تکریم مقام علمی قاضی نورالله شوشتری به مدت دو روز در خوزستان برگزار می شود.
همایش تکریم مقام علمی قاضی نورالله شوشتری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، نخستین همایش تکریم مقام علمی شهید ثالث، قاضی نورالله شوشتری، به مدت دو روز (5 و 6 اردیبهشت ماه) با حضور مقامات کشوری در خوزستان برگزار می شود.

روز نخست همایش فردا در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در مسجد اعظم اهواز برگزار می شود که در آن علما و فضلای کشوری به بررسی آثار قاضی نورالله شوشتری در احیا و توسعه تشیع در شبه قاره هند، مبانی فقهی قاضی نورالله شوشتری و تأثیر آن هند، شخصیت علمی و اخلاقی قاضی نورالله شوشتری و تبیین ضرروت برگزاری همایش قاضی نورالله شوشتری خواهند پرداخت.

در روز دوم همایش که در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان شوشتر برگزار می شود؛ موضوعاتی از قبیل جایگاه علمی قاضی نورالله شوشتری، نقش قاضی نورالله شوشتری در مبارزه با استکبار و حضور در عرصه های اجتماعی، مبانی کلامی قاضی نورالله شوشتری و خدمات خاندان مرعشی در توسعه و گسترش تشیع مطرح خواهد شد.

در این همایش نائب رییس و قائم مقام و تعدادی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در کنار شخصیت های مطرح استانی به سخنرانی خواهند پرداخت.

لازم به ذکر است؛ قاضی نورالله شوشتری اصولی، ادیب، ریاضی دان، رجالی، فقیه، محدث و یکی از بزرگترین علمای شیعه در نیمه دوم قرن دهم و اوائل قرن یازدهم هجری قمری و عصر صفوی است که نسبش با 21 واسطه به سید علی مرعشی و با 26 واسطه به حضرت زین العابدین(ع) می رسد. وی در علوم معقول و منقول استادی ماهر و در شعر توانا بود.

در سال 956 ه.ق و در شهر شوشتر به دنیا آمد و پس از گذراندن تحصیلات اولیه در شوشتر در سال 979 ه.ق به مشهد رفت.

در آنجا از محضر مولی عبدالواحد شوشتری بهره برد  و سپس به سال 993 در زمان اکبرشاه به هندوستان رفته و مدتی در لاهور(مرکز پنجاب) اقامت کرد. در لاهور، جلال الدین اکبر پادشاه تیموری هنداز او استقبال کرد و منصب قضاوت به او داد.

قاضی نورالله شوشتری اهتمامی تمام در انجام دادن وظایف و امر به معروف نهی از منکر و تبلیغات دینی داشت.

سال شهادت وی را 1019 ه.ق ذکر کرده اند؛ از این رو در بسیاری از کتب از قاضی نورالله شوشتری با عنوان شهید ثالث یاد شده است، آرامگاه وی در شهر آگرا(همان شهری که تاج محل در آن بنا گردیده) زیارتگاه خاص و عام است.

«الصوارم المهرقه» و «احقاق الحق و ازهاق الباطل» از جمله معروف ترین آثار قاضی نورالله شوشتری هستند./9456/پ204/ب1

ارسال نظرات