۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۵۶۲۴۲۱
آیت ‌الله حسینی بوشهری:

نام قاضی نورالله شوشتری در تاریخ تشیع ماندگار است

آیت‌ الله حسینی بوشهری گفت: نام علامه شهید شوشتری پس از ۴۲۰ سال همچنان در تاریخ تشیع ماندگار مانده است.
حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز،‌ آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شامگاه گذشته در نشست خبری نخستین همایش بین ‌المللی قاضی نورالله شوشتری در اهواز، اظهار داشت: علامه شهید شوشتری در تاریخ تشیع به عنوان شهید ثالث شناخته می ‌شود و سخن گفتن پیرامون عالمانی که با اخلاص برای جایگاه دین و پاسداری از حریم تشیع از جان مایه گذاشتند، بسیار دشوار است.

وی با اشاره به اینکه قاضی سید نورالله شوشتری در شوشتر متولد شده و تا ۲۳ سالگی در آنجا زندگی کرد، عنوان کرد: وی در شوشتر به تحصیل علوم دینی نزد پدر بزرگوار خود پرداخت و در ادامه برای تکمیل دانش عازم مشهد مقدس شد و به مدت ۱۲ یا ۱۴ سال در مشهد نزد عالمان بزرگی در رشته‌ های مختلف مانند فقه، حدیث، کلام و فلسفه به فراگیری علم مشغول شد و آثار ارزشمندی بر جای گذاشت.

این مقام مسؤول با اشاره به عزیمت علامه شهید شوشتری به هندوستان به علت آشوب ‌های مشهد، بیان داشت: مذهب شیعه در فضای آن روز هندوستان، مخالفان بسیاری داشت و برای آنها سخت بود که یک عالم شیعه از سوی شخص اول مملکت عهده‌ دار منصب قضاوت باشد.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: علامه نورالله شوشتری در هندوستان با همه وجود برای حفظ اسلام سینه سپر کرد و تألیفات ارزشمندی همچون «مجالس‌المؤمنین» و «احقاق‌ الحق» را نگاشت.

وی ادامه داد: قاضی سید نور‌الله شوشتری به وسیله مخالفان تشیع به وسیله چوب ‌های خاردار مورد شکنجه قرار گرفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نام علامه شهید شوشتری پس از ۴۲۰ سال همچنان ماندگار مانده است، اظهار داشت: کنگره جهانی این شهید در شهرهای دیگر نیز برگزار خواهد شد و امروزه در هند مرقد مطهر این عالم بزرگ نه ‌تنها محل زیارت شیعیان و مسلمانان است، بلکه از ادیان مختلف دیگر نیز برای تبرک به آنجا می ‌روند.

این مقام مسؤول با تأکید بر ضرورت معرفی سید نورالله شوشتری به نسل امروز، تصریح کرد: جامعه ما باید مفاخر خود را بهتر بشناسد و با این الگوهای معرفتی که فداکارانه در راه تمدن اسلام و تشیع جان خود را در طبق اخلاص قرار دادند، آشنا شود زیرا سعادت دنیا و آخرت از راه این الگو برداری ‌ها است.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان داشت: مدتی است در جامعه مدرسین به دنبال تشکیل دبیرخانه ‌ای برای بزرگداشت شخصیت ‌های تأثیرگذار هستیم و نخستین حرکت خود را از علامه شهید شوشتری آغاز کردیم تا بتوانیم در حق وی تا حدی ادای دین کرده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: کنگره جهانی قاضی نورالله شوشتری بستری برای معرفی یاد و نام و آثار این شهید فراهم می‌کند. همچنین صحبت ‌هایی کردیم تا آثار وی به‌گونه ‌ای بازنویسی شود تا قابل ارائه به جوانان و نوجوانان باشد و همه بتوانند از این مرجع مهم استفاده کنند./۹۴۵۶/د103/ب1

ارسال نظرات