۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۵
کد خبر: ۵۶۳۲۷۸
سرمقاله؛

مرحله‌ای جدید

امروز بعد از عبور یک دوره پرالتهاب و پرتکاپو، برجام درحال سپرده شدن به تاریخ است. از این نقطه به بعد می‌بایست روابط سیاسی ایران با کشورهای بدعهد اروپایی وارد فاز تازه‌ای شود.
برجام و اتحادیه اروپا

به گزارش خبرگزاری رسا، جمهوری اسلامی پنج سال قبل تصمیم گرفت با اجرای سیاست نرمش قهرمانانه، فرصتی را برای غرب و جریان غرب‌گرای داخلی فراهم آورد تا ادعاهایشان در زمینه حل مشکلات کشور از مسیر مذاکره و تعامل با بلوک نظام سلطه را به محک افکار عمومی بگذارد.

امروز بعد از عبور یک دوره پرالتهاب و پرتکاپو، توافق برآمده درحال سپرده شدن به تاریخ است. از این نقطه به بعد می‌بایست روابط سیاسی ایران با کشورهای بدعهد اروپایی وارد فاز تازه‌ای شود. این مرحله جدید برآمده از تجربه شکست خورده‌ای‌است که طی آن بخش عمده‌ای از ارتباطات اقتصادی و زیربنایی کشور را وابسته به غرب کرده و بر حل مشکلات چندان اتکایی به توانمندی داخلی ندارد .

تنزل از مقاومت و مقابله‌به‌مثل که اکنون در ادبیات غیررسمی برخی مقامات مرتبط بازتاب یافته،  اگر ما‌به‌ازای واقعی پیدا کند و ایران به جای سیاست قاطع خویش مبنی‌بر عدم گفت‌وگوی غیر دوجانبه با طرف‌های منطقه‌ای و اجازه ورود طرف‌های خارجی در مذاکرات را بدهد (تا بلکه از فشار آمریکا برای جلوگیری از اجرای برجام بدهد،) حتماً علاوه بر آنکه به‌حیثیت و اقتدار کشور ضربه خواهد زد، بعید است که بتواند مرهمی بر زخم عمیق این معاهده بگذارد.

سیاست مصرح و اعلامی جمهوری اسلامی اکنون «بزنید، می‌خورید» است؛ این سیاست تضمین‌کننده امنیت ملی است و روی دیگر سکه «نرمش قهرمانانه» آن هم در موقعیتی که هژمونی نظام سلطه به دلیل اتخاذ مواضع غیرعقلانی و ضدهنجاری در حال فروپاشی است «و نشانه‌های آن را در منطقه می‌توان مشاهده کرد». فصل نرمش به پایان آمده و مقاومت را باید در همه ساحات اجرایی کرد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات