۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۹
کد خبر: ۵۶۳۵۷۱
با حضور شخصیت های برجسته حوزوی برگزار شد؛

همایش «آکادمی اسلامی آلمان و ظرفیت های بین المللی حوزه»

همایش «آکادمی اسلامی آلمان و ظرفیت های بین المللی حوزه های علمیه» با حضور آیت الله اعرافی و حجج اسلام قمی، رمضانی، موسوی، نواب و عباسی و همچنین آقای نوربخش و جمعی از طلاب اروپایی در قم برگزار شد.
همایش «آکادمی اسلامی آلمان و ظرفیت های بین المللی حوزه های علمیه»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش «آکادمی اسلامی آلمان و ظرفیت های بین المللی حوزه های علمیه» عصر امروز با حضور آیت الله علیرضا اعرافی و حجج اسلام محسن قمی، رضا رمضانی، موسوی، سید ابوالحسن نواب و علی عباسی و همچنین آقای یونس نوربخش و جمعی از طلاب اروپایی در سالن کنفرانس مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.

دین ما متکی بر فقه پویا و بالنده و فلسفه و حکمت ریشه دار است

بر اساس این گزارش، آیت الله اعرافی در این جلسه خاطرنشان کرد: عشق به تربیت، تجلی این عشق در رفتار و عواطف، صبوری و بردباری و احاطه علمی نیز از سایر شاخصه های یک مربی بوده و از لازمه های کار تبلیغی به حساب می آید.

وی با بیان این که وضعیت علمی در اروپا و آمریکا در سطح بالایی قرار دارد و نباید آن ها را دسته کم گرفت، تأکید کرد: ما به فیلسوفان، متکلمان، مفسران، فقیهان و نظریه پردازانی نیازمند هستیم که با فیلسوفان غربی پنجه در پنجه بیاندازند و آن ها را مغلوب کنند.

آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به این که دین ما متکی بر فقه پویا و بالنده و فلسفه و حکمت ریشه دار است، یادآور شد: دین ما حرف های  جدید بسیاری برای گفتن دارد و قابل عرضه به غرب است و برای همین نیازمند اقدام خشن نیستیم، بلکه با نگاهی عالمانه و منطقی قوی آن را به همه عرضه می کنیم.

نیت و انگیزه خالص را یکی از بارزترین شاخصه های طلاب اروپایی است

همچنین حجت الاسلام والمسلمین قمی در این همایش نیت و انگیزه خالص را یکی از بارزترین شاخصه های طلاب اروپایی دانست و عنوان کر: این طلاب از انگیزه قوی و استعداد درخشانی برخوردار هستند و برخی از آن ها هم مسلط به چند زبان بوده و به خوبی از امکاناتی که در اختیار آن ها قرار دارد، استفاده می کنند.

معاون ارتباطات و امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان این که هدف از تشکیل حوزه های علمیه در خارج مخاطب قرار دادن بشریت در قبال رساندن پیام دین است، ابراز کرد: ما می خواهیم بگوییم دین اسلام برای نژاد خاص و یا مسلمانان و یا حتی شیعیان نیست، بلکه طبق آیات قرآن کریم برای همه انسان ها است.

وی شرط کار فرهنگی را «صبر و امید» دانست و خطاب به طلاب اروپایی بیان کرد: اگر کسی امید نداشته باشد، نمی تواند کار طلبگی انجام دهد، همچنین یک طلبه باید بداند که ممکن است کار تبلیغی اش زود نتیجه ندهد، اما وقتی به ثمر نشست، نتیجه ای عظیم خواهد داد.

همه امور مرکز اسلامی هامبورگ بر اساس سند راهبردی صورت می پذیرد

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی نیز در این نشست با اشاره به این که سیاست های راهبردی مرجعیت شیعه از نخستین روزهای تأسیس مرکز اسلامی هامبورگ نقش ریشه ای داشته است، عنوان کرد: این مرکز بیانیه هویت دارد و با توجه به شاخصه های مهم اسلام درصدد است با تربیت طلاب و تبلیغ دین، شاخصه های اسلامی را مورد تأکید قرار دهیم.

رییس مرکز اسلامی هامبورگ به تبیین برخی شاخصه ها و راهبردهای این مرکز پرداخت و بیان کرد: عقلانیت و اعتدال دین، مهدویت، آزادی معنوی و عدالت و برابری به ویژه در حوزه اجتماع بر اساس حفظ کرامت انسانی از جمله شاخصه هایی است که در این مرکز مورد تأکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه همه امور مرکز اسلامی هامبورگ بر اساس سند راهبردی صورت می پذیرد، ابراز کرد: هیچ کاری در آن جا بدون در نظر گرفتن سند راهبردی مورد تأیید نیست و انجام نمی پذیرد.

تبلیغ یکی از کارکردهای جدایی ناپذیر حوزه های علمیه است

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در ادامه با بیان این که حوزه های علمیه تربیت محور و رسالت مدار بوده است، عنوان کرد: حوزه های علمیه همواره در طول تاریخ افراد معنوی را تربیت کرده است که رسالت الهی را بر دوش خود احساس کرده و مأموریت خود را به خوبی انجام داده اند و همین موضوع سبب شده است تا حوزه علمیه از میان سایر مراکز علمی متمایز شود.

معاون آموزش جامعة المصطفی(ص) العالمیة خاطرنشان کرد: یکی از کارکردهایی که حوزه های علمیه در طول تاریخ داشته اند علاوه بر پژوهش و آموزش، پاسخ دادن به نیازهای جامعه و جوامع بشری بوده است.

وی با بیان این که تبلیغ یکی از کارکردهای جدایی ناپذیر حوزه های علمیه است، ابراز کرد: امروزه در نقاط مختلف دنیا شاهد وجود حوزه های علمیه هستیم و این که مشاهده می کنیم در اروپا هم حوزه علمیه وجود دارد، امر مستبعدی نیست و شاید قبل از انقلاب اسلامی به نظر سخت می آمد، اما به برکت انقلاب اسلامی محقق شده است.

تنها مطالعه ادیان ابراهیمی کفایت نمی کند

حجت الاسلام والمسلمین نواب نیز در ادامه با اشاره به این که طلاب اروپایی نیز باید علاوه بر حوزه، دانشگاه را نیزتجربه کنند، اظهار داشت: این امر یک نیاز جدی است و طلاب در کنار دروس حوزوی، تقوا، معنویت و ورع باید این فن را نیز داشته باشند.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان این که مخاطب دین اسلام همه بشریت هستند، ابراز کرد: طلاب به ویژه طلاب غیر ایرانی باید از ادیان و مذاهب دیگر نیز مطلع باشند و با مطالعه همه آن ها بر مبانی شان مسلط شوند تا بتوانند در عرصه تبلیغ بین الملل تأثیرگذار باشند.

وی خاطرنشان کرد: تنها مطالعه ادیان ابراهیمی کفایت نمی کند، بلکه ادیان شرقی و غربی را باید به طور کامل بررسی کرد، زیرا بودائیسم و امثال آن امروزه در بسیاری از جاها حضور دارند و طلاب باید بتوانند با ان ها به بحث و گفت وگو بنشینند.

نوآوری در سخنان دینی برای تبلیغ بین الملل لازم است

حجت الاسلام والمسلمین موسوی نیز از دیگر سخنرانان این همایش بر ضرورت بکارگیری یک زبان آسان در انتقال مطالب به طلاب غیر ایرانی تأکید کرد و عنوان داشت: باید زبانی سهل الوصول در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم پیام دین را به خوبی به طلاب برسانیم و همچنین خود طلاب نیز مجبور به تغییر و یا یادگیری چند زبان نشوند.

مسؤول بخش آمریکایی و اروپایی امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به مطالبات رهبری در زمینه تبلیغ بین الملل ابراز کرد: ایشان فرمودند «در دنیای غرب سخنی بگویید که برای غربی ها نو باشد»؛ بر این اساس باید همه توان خود را بگذاریم تا سخنان دینی را به روز آوری کرده و در اختیار غربی ها قرار دهیم تا سخن دین به خوبی شنیده شود.

وی افزود: اگر سخنان دینی مان را به روزآوری کرده و در اختیار غرب بگذاریم بی شک مورد استقبال شان واقع خواهد شد، زیرا مبانی اسلام بر جان و دل می نشیند.

اندیشه شهید بهشتی در عرصه بین الملل باید الگو قرار گیرد

همچنین یونس نوربخش نیز با تأکید بر این که اندیشه شهید بهشتی در عرصه بین الملل باید الگو قرار گیرد، گفت: بر اساس اندیشه ایشان رابطه میان استاد و شاگرد باید «معلم و متعلم» باشد، نه مرید و مراد، یعنی استادان باید سعه صدر داشته باشند و بگذارند طلاب و مردم به خوبی از آن ها سؤال بپرسند وهمچنین سؤال شان را با دقت و دقیق پاسخ بدهند.

رییس پردیس البرز دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اعتقاد به طرح نو و نوآوری، تعلیم و تربیت و کار تشکیلاتی نیز از دیگر اندیشه های شهید بهشتی است که می تواند در عرصه تبلیغ بین الملل مورد توجه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: اروپا خط مقدم مذاهب دیگر است و ضرورت دارد طلاب و مبلغان در آن جا که محل تلاقی ادیان است باید دیدگاه تقریبی داشته باشند و بر اساس جغرافیای فرهنگی همان جا فعالیت کنند./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات