۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۵۶۳۷۰۲
آیت‌الله علم الهدی:

جشن تکلیف آغاز بندگی خداوند است

آیت‌الله علم الهدی با بیان این که جوانان باید از تجربیات افراد دیگر استفاده و در حوزه مسؤولیت اجتماعی وارد شوند، گفت: جشن تکلیف آغاز بندگی خداوند متعال است.
علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام‌جمعه مشهد عصر امروز در دیدار دانش آموزان پسر دبیرستان امام رضا (ع) گفت: بلوغ اصطلاحی است که باید به‌طور مطلق مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: وقتی دختران و پسران به سن تکلیف می‌رسند از کلمه بلوغ استفاده می‌شود. برخی عقیده دارند این موضوع مربوط به توان جسمی است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برخی بر این عقیده هستند که بلوغ در مقام تشخیص است. تشخیص خوب و بد که این مطلب محل شبهه و اشکال است.

وی اظهار کرد: بلوغ مبتنی بر مقام تکلیف است چون حوزه تکلیف زن در یک سلسله مسائل است. تفاوت زن و مرد از نظر ساختار جسمانی تفاوتی در حقوق و انسانیت ندارد. در حوزه تکلیف باهم متفاوت هستند بنابراین با توجه به حوزه تکلیف و محدودیت زنان در 9 سالگی به تکلیف می‌رسند.

امام‌ جمعه مشهد در ادامه همچنین با اشاره به حوزه تکلیف مردان گفت: حوزه تکلیف مردان بسیار گسترده‌تر و بیشتر و حوزه تکلیف زنان بسیار محدودتر و کم‌تر است. یک خانم در 9 سالگی این وظیفه را تشخیص می‌دهد اما یک پسر با توجه به افزایش مسؤولیت خود در سن 15 سالگی به این تشخیص می‌رسد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: شما از امروز یک مرد مسلمان هستید و در عرضه تکلیف و وظیفه قرار دارید. بعد از این باید واجبات شرعی را انجام دهید به‌ گونه‌ای که ترک این واجبات و الزامات مورد عتاب خداوند قرار می‌گیرد.

آیت‌الله علم الهدی اظهار کرد: تا امروز در شرع مقدس خیلی از احکام برایتان واجب نبود اما دیگر آنچه بر افراد 30 و 50 ساله حرام است بر شما نیز همین‌طور خواهد بود. نگاه کردن به زن نامحرم، غیبت کردن و دروغ گفتن همگی حرام است.

وی خاطرنشان کرد: شما به‌ عنوان سرباز اسلام و یک نیروی ارزشی باید در مقابل کفر و الحاد بایستید. از امروز از مرز نوجوانی عبور کرده‌اید و باید به‌ تمامی ابعاد تکلیف اجتماعی خود وارد شوید. در تمام مشکلات اجتماعی نقش ایفا کنید ماشین شما در ابتکار و نوآوری نسبت به ماشین‌های فرسوده بسیار متفاوت است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی سپس ویژگی‌های دوران جوانی را برشمرد و یادآور شد: شما جوان هستید و فقط تجربه کمی دارید چون سنی ندارید و در این عرصه کمتر بوده‌اید. باید از تجربیات افراد دیگر استفاده و در حوزه مسؤولیت اجتماعی وارد شوید. در مقابل ارزش‌های دینی بی‌تفاوت نباشید و واکنش نشان دهید.

امام‌ جمعه مشهد با اشاره به جشن تکلیف گفت: این جشن بندگی خداوند است به مرحله‌ای رسیده‌اید که می‌توانید بندگی کنید. تشخیص خوبی داشته و روی مسؤولیت اجتماعی خود بیشتر فکر کنید. سرنوشت جامعه به دست شما می‌افتد./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات