۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۵۶۳۹۳۸
آیت‌الله رمضانی مطرح کرد؛

تعامل دینی، راهکاری برای مقابله با ترویج اسلام هراسی در جهان

نماینده مجلس خبرگان رهبری تعامل دینی را راهکاری برای مقابله با ترویج اسلام هراسی در جهان دانست و گفت: مبلغان باید با گفت‌وگوی دینی اسلام را به عنوان دین صلح و دوستی به جهانیان معرفی کنند.
رمضانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا رمضانی نماینده مجلس خبرگان رهبری امروز در جلسه بصیرت افزایی که با موضوع «اهمیت دیالوگ بین اسلام و مسیحیت در مکتب تشیع» در مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) خواهران غرب تهران برگذار شد، گفت: بحث دایلوگ نه تنها در میان ادیان ابراهیمی باید به صورت جدی دنبال شود بلکه در کنار ادیان ابراهیمی حتی ادیان بشری که ما با آنها مواجه هستیم نیز باید به عنوان تعامل و هم افزایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: در میان بیش از 8 میلیارد جمعیت زمین حدود دو میلیارد مسیحی، بیش از یک میلیارد مسلمان و 14 میلیون یهودی وجود دارد و در بین ادیان بشری ما شاهد 500 میلیون بودیسم، یک میلیارد هندویی و میلیون‌ها نفر ملحد هستیم؛ خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: دین را به کفار و ملحدان نیز معرفی کنید؛ بنابراین دین اسلام باید به خوبی و درستی به مردم جهان معرفی شود.

آیت‌الله رمضانی ادامه داد: منطق تشیع و شیعه این توانمندی و قابلیت را دارد که بتواند با جوامع بشری به گفتگو بنشیند؛ بنابراین ضروری است در حوزه تبلیغی درون شیعی امر دیالوگ پیگیری شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان در همه شرایط و در همه جایگاه‌ها نیاز به موعظه دارد، اظهار داشت: موعظه لازم است اما کافی نیست زیرا امروز لازم است از همه روش‌ها برای فهم و فهماندن مسائل دینی استفاده شود.

وی دیالوگ را یک فن و هنر دانست و گفت: گاهی برخی افراد اطلاعات فراوانی دارند اما فن دیالوگ را نمی‌دانند که بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و بحثی را مورد بررسی قرار دهند، طبق صریح آیات؛ دیالوگ بیان امر مشترک است؛ بنابراین در امر گفتگو باید مباحث مشترک مورد بحث قرار بگیرد.

آیت‌الله رمضانی یکی از اهداف دیالوگ را هموار ساختن بستر تعقل بیان کرد و اظهار داشت: خداوند در سوره انبیا می‌فرماید: چرا تفکر نمی‌کنید؛ امام صادق(ع) می‌فرمایند: ما دوست داریم شیعیانمان عاقل، صبور، با وفا و اهل مدارا باشند؛ در دایلوگ قوه تعقل فعال می‌شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در اروپا ادامه داد: چند قرن پیش از فن گفتگو به جای تعامل برای تقابل استفاده می‌شد و گروه‌ها به نقد یکدیگر می‌پرداختند و از بیان مشترکات یکدیگر اجتناب می‌کردند. امروز در شهری نزدیک برلین یک پروژه 15 ساله برای مقابله با قرآن برگزار شده که 40 میلیارد تومان بودجه اولیه برای این پروژه اختصاص داده شده تا بگویند مخاطب قرآن اعراب است و همه بشر مخاطب قرآن نیست بنابراین ضروری ندارد پیامبر را به دیگر انسان‌ها معرفی کنیم؛ مخاطب قرآن انسان، عقل و فطرت است و خداوند در قرآن می‌فرماید: ما تو را برای همه بشر مبعوث کردیم.

وی با تاکید بر اینکه شرایط کنونی می‌طلبد دایلوگ برای تعامل باشد، عنوان کرد: در جامعه کنونی دنیا که اسلام به عنوان دین خشن معرفی می‌شود لازم است گفتگوی دینی تعاملی باشد بنابراین امروز در برابر تفکر غرب که اسلام را دین جنگ طلب معرفی می‌کند ما باید با بهره گرفتن از دیالوگ اسلام را به عنوان دین صلح به جهانیان معرفی کنیم.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) پیامبر رحمت بودند، خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) در طول 250 سال خواستند به مردم بفهمانند که پیامبر به رحمت مبعوث شده و دین اسلام فارغ از هر خشم و خشونتی است؛ امروز در برابر اهانت‌هایی که مقدسات مسلمانان می‌شود تنها استدلال و گفتگو می‌تواند مانع این امور قبیح و ترویج اسلام هراسی در جهان شود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات