۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۴۲۸۰
دبیر همایش افق فقاهت:

حوزه علمیه نیازهای اساسی و بنیادین کشور را برطرف کند

دبیر همایش افق فقاهت با بیان این‌که تمدن اسلامی بدون فقه امکان‌پذیر نیست، گفت: حوزه علمیه نیازهای اساسی و بنیادین کشور را برطرف کند.
حجت الاسلام سید جمال الدین موسوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید جمال‌الدین موسوی استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد و دبیر همایش افق فقاهت عصر امروز در مدرسه علمیه سلیمانیه گفت: همایش افق فقاهت یک ایده درونی از مسؤولان مدرسه فقاهت بود.

وی افزود: مهم‌ترین دغدغه ما این بود که طلاب در پایان سطح یک و دو به‌درستی تصمیم نمی‌گیرند. برخی از هدف اصلی دور می‌شوند و وقتی به مسیر بازمی‌گردند زمان بسیار گذشته است. نیازهای بنیادین و اساسی کشور را باید حوزه حل کند.

استاد سطح عالی حوزه در ادامه اظهار کرد: امروز در کشور مشکل‌داریم. صداوسیما باید اسلامی شود اول هنر باید اسلامی و سپس فقه باید به میدان بیاید. ما در هر علم و شاخه‌ای از علوم اسلامی بدون انضباط اجتماعی برویم کار را نه‌تنها درست بلکه خراب کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی بدون فقه ممکن نیست. همایش فقهی تلاش برای ایجاد دغدغه است نیاز جامعه اسلامی به مجتهد است. به‌دروغ می‌گویند مجتهد زیاد داریم اگر 100 مجتهد مسلم داشته باشیم بازهم کم است. اگر دانشگاه اسلامی می‌خواهیم نیازمند تحقیق و پژوهش فقهی هستیم.

حجت‌الاسلام موسوی گفت: امروز حوزه‌های علمیه با معضل استاد جوان و باسواد در فقه و اصول روبروست. امروز با کمبود استاد مواجه و معضل اول حوزه‌های علمیه نبود استاد است. مدرسه فقاهت برای این تأسیس شد که استاد جوان و باسواد تحویل حوزه‌های علمیه بدهیم.

وی افزود: کار تبلیغی و ترویجی زیاد است اما نمی‌تواند نیازهای جامعه را پیش ببرد. امروز در جامعه همه از تقوا می‌گوییم اما از تقوای عملی خبری نیست.

دبیر همایش افق فقاهت اظهار کرد: اهتمام ویژه ما به مباحثه است مباحثه یکی از سنت‌های حوزه است. در سطح یک مباحثه اما در سطح دو و سه نیست. اساتید ما جوان شاداب و بانشاط هستند نگارش درس بر اساس تقریر نویسی است.

حجت الاسلام موسوی سپس ویژگی‌های مدرسه فقاهت را برشمرد و گفت: مدرسه فقاهت یک دوره پنج‌ساله سطح دو و سه و پنج‌ساله سطح چهار دارد. مدرسه فقاهت برای این تشکیل شد که یک عده طلبه مستعد و علاقه‌مند به فقه و اصول و با در نظر گرفتن صبر و حوصله به آن دست پیدا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تفسیر کلام فلسفه روانشناسی جامعه‌شناسی راه و روش دارد مدارس و پژوهشکده‌های زیادی در کشور است اما همچنان معضلات و مشکلات وجود دارد. همایش افق‌های فقاهت برای این برگزار می‌شود که این اشکالات را برطرف کند./934/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات