۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۵۶۴۳۹۸
حجت الاسلام شیخ در گفت‌وگو با رسا:

اروپا توان ایستادگی در برابر آمریکا را ندارد

عضو فراکسیون روحانیت با اشاره به اینکه با خروج از برجام نشان داد که کاسبی برای آمریکا مهمتر از اعتبار بین المللی است، گفت: بعید به نظر می‌رسد که کشور‌های اروپایی توانایی ایستادگی در مقابل آمریکا را داشته باشند.
حجت الاسلام مهدی شیخ

حجت الاسلام مهدی شیخ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه حضور آمریکا در برجام اهمیت چندانی ندارد چون در این پیمان بین‌المللی همکاری خوبی هم نداشته است، گفت: آمریکا همواره در تلاش بوده که ما به منافع برجام دست نیابیم.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس با بیان اینکه بر خلاف آمریکا کشورهای جامعه جهانی به دنبال برجام بوده‌اند، گفت: اینکه این کشورها و اتحادیه اروپا چقدر در این زمینه موفق بوده‌اند بحث دیگری است.

وی با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام برای ما اهمیت چندانی ندارد موضوع مهم خود برجام است، خاطرنشان کرد: مطابق مفاد برجام، این توافق باید گشایش‌های در روند اقتصاد کشور به وجود می‌آورد، که هنوز محقق نشده است.

حجت الاسلام شیخ با بین اینکه شیطنت‌های آمریکا در محقق نشدن کامل برجام تاثیر گذار بوده است، گفت: پس از خروج آمریکا کشورهای دیگر اعلام کرده‌اند که در برجام می‌مانند و این منافع را تامین می‌کنند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت اظهار داشت: بعید به نظر می‌رسد که کشور‌های اروپایی توانایی ایستادگی در مقابل آمریکا را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات وزیر خارجه قبل از خروج آمریکا از برجام شروع شده بود، گفت: ما آمادگی کامل برای خروج آمریکا از این پیمان بین‌المللی را داشتیم و برای ما اتفاق عجیبی نبود.

حجت الاسلام شیخ افزود: ما از نه تنها از خروج آمریکا ناراحت نیستیم، بلکه آن استقبال می‌کنیم، چون کسی که می‌خواهد به تعهدش پایبند نباشد وجودش در این معاهده بین المللی مضر است.

عضو فراکسیون روحانیت افزود: اگر در مذاکرات با دیگر کشور‌ها به این نتیجه برسیم که گشایش‌های اقتصادی که در برجام در نظر بوده محقق می‌شود، با خیال راحت‌تر ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی از لحاظ اقتصاد وابستگی زیادی به آمریکا دارند، گفت: اگر متوجه شویم که نتیجه مذاکرات با این کشورها تحقق مفاد برجام نیست، ما نیز براساس منافع ملی تصمیم خواهیم گرفت، هیچ پایبندی نخواهیم داشت و براساس منافع خود عمل خواهیم کرد.

حجت الاسلام شیخ خاطرنشان کرد: آمریکا به ویژه در دوران ریاست جمهوری ترامپ با خروج از برجام نشان داد که کاسبی برای آنها مهمتر از اعتبار بین المللی است.

وی با اشاره به اینکه اگر آمریکا بتواند کشورهای منطقه را سرکیسه کنند حتی حاضر است از اعتبار بین المللی خودش هم بگذرد و معاهدات بین المللی را رها کند، گفت: این اتفاق به امنیت جامعه جهانی آسیب وارد می‌کند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: اقدامات اخیر ترامپ نشان می‌دهد که آمریکا فقط به دنبال سرکیسه کردن برخی کشورها است و متاسفانه نادانی آن کشورها هم محرک خوبی شده است./۸۵۶/ت۳۰۱/ق

ارسال نظرات