۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۵۶۵۲۶۸
حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری:

روزه سرآغاز برقراری عدالت در جامعه است

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان این‌که روزه برکات زیادی برای انسان‌ها دارد، گفت: روزه سرآغاز برقراری عدالت در جامعه است.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری رئیس موسسه روایت سیره شهدا عصر امروز در مهدیه امام خامنه‌ای (مدظله) گفت: خداوند انتظاراتی از بندگان دارد انتظاراتی که پیامبر و ائمه (ع) نیز از پیروان دارند.

وی افزود: امام زمان (عج) و امام راحل و شهیدان نیز از همه ما انتظاراتی دارند که همه این‌ها درآیات مختلف قرآن جمع شده است. تعداد 90 آیه از قرآن با یا ایها الذین امنوا آغازشده است 89 آیه ابتدای سوره و فقط این کلمات در یک آیه در وسط است. تمام آنان را جمع‌بندی کرده و از فهوای آیات 400 انتظار دریافت شده که معنای زندگانی مؤمنانه است.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا یادآور شد: مشکل امروز زندگی ما نداشتن سیاست اقتصاد زندگی اجتماع و مدیریت مؤمنانه است حضرت علی (ع) می فرماید: مراقب باشید در عمل به قرآن دیگران از شما سبقت نگیرند. امروز غربی‌ها با بی دینی و کفر در برخی اوقات در عمل به قرآن از ما مسلمانان پیشی گرفته‌اند که جای تأسف دارد.

وی سپس به آیه 183 سوره بقره در مورد روزه اشاره و خاطرنشان کرد: این آیه در مورد وجوب روزه است یا ایهاالذین امنوا کتب علیکم الصیام سه انتظار خداوند در این آیه از مسلمانان دارد. ای کسانی که ادعا دارید به خداوند ایمان‌دارید آیا ربوبیت خداوند را قبول دارید؟ خداوند مربی انسان‌هاست. مربی اعم از ورزشی تربیتی اخلاقی مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها را دارد و همه باید گوش کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید من قبل از شما برای سایر امت‌ها نیز مربی بودم اگر به من ایمان‌ دارید باید و نبایدها را باید قبول کنید. برخی تحت تربیت خداوند بوده و باید و نباید زندگی را برایشان تعیین می‌کند.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا افزود: روزه تحت تربیت پرچم خداوند و همه واجبات و محرمات زیر چتر تربیتی خداوند است. واجبات ممکن است ظاهرش قشنگ نباشد خواندن نماز سختی داشته و روزه باعث گرسنگی شود. حج و جهاد مانند شکنجه و امربه‌معروف و نهی از منکر فضولی باشد. اما اگر به باطن واجبات و محرمات نگاه کنیم دریایی از حکمت خداوند درون آن نهفته است.

وی یادآور شد: اولین برکات روزه سلامت است. جسم انسان با روزه جلا می‌یابد و باعث می‌شود در طول سال گرفتار خیلی از بیماری‌ها نشود. ثمره دوم صیانت است کسی که گواهینامه دارد در چاله‌های خیابان کمتر می‌افتد و مسیر درست را راحت ترطی می‌کند. روزه در طول سال از انسان صیانت می‌کند و او را از لغزش‌ها به دورنگه می‌دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری خاطرنشان کرد: ثمره سوم روزه عدالت است. افراد سیر و توانگر به یاد افراد گرسنه و نیازمند می‌افتند و روزه آن را متوازن می‌کند. دنیا معبر است همه‌کسانی که به بهشت و یا جهنم می‌روند از این دنیا عبور می‌کنند. عبوری که خودشان راننده آن بوده و در پیچ‌وخم‌های زندگی خودشان تصمیم گرفته‌اند./934/پ203/ب1

ارسال نظرات