۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۵۶۵۴۷۴
امام جمعه موقت كاشان:

حكمت گمشده مومن است

امام جمعه موقت كاشان حكمت را گمشده مومن دانست و گفت: يكي از برنامه هاي مومن اين است كه به دنبال حكمت باشد، چرا كه حكمت گمشده مومن است و هميشه بايد به دنبال حكمت باشد تا به مقام حكمت برسد.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار یکشنبه شب در جلسه تفسير قرآن كه  مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزارشد در ادامه تفسير آيه 12 سوره مباركه لقمان، گفت: آيات مربوط به لقمان در بردارنده معارف، اعتقادات و مسائل تربيت و اجتماعي است.

وي افزود: خداوند در اين آيه مي فرمايد، ‹‹وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ›› ما به لقمان حكمت هديه داديم و حكمت نيز به معني فهم و شناخت عميق در سايه معرفت الهي و تفكر در اصرار هستي و فهم عميق نسبت به معارف دين و اصرار هستي است.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: معرفتي كه انسان را به اطاعت از خدا و پيرايش و پالايش دروني برساند، داشتن چنين معرفتي همان حكمت الهي است و انسان حكيم كسي است كه از زشتي ها و رذائل پرهيز كند.

به گفته وي، انسان حكيم كسي است كه به لحاظ درك و فهم به مقامي رسيده است كه از رذائل پرهيز كند و فضائل را به دليل اصل زيبايي فضائل انجام دهد و زشتي ها به دليل  اصل زشتي رذائل انجام ندهد.  

وي افزود: انسان حكيم كسي است كه خود را به فضائل اخلاقي آراسته كند چرا كه بالاترين حكيم خدا است و خداوند در قرآن خودش را مكرر حكيم معرفي كرده است و بهترين نمونه حكيم خداوند است و اگر خداوند به بندگانش حكمت هديه مي دهد براي اين است كه خداوند حكيم است.

امام جمعه موقت كاشان بالاترين و نخستين حكيم را خداوند دانست و يادآور شد: بعد از خداوند ائمه اظهار(ع) داراي حكمت هستند و هركس مي خواهد حكمت بياموزد بايد از درب حكمت كه اميرمومنان(ع) است وارد شود و علم الهي تنها در نزد اهل بيت(ع) است و در جاي ديگر خبري نيست.

حجت الاسلام اسلامي تبار با بيان اينكه حكمت نعمت بزرگي است افزود: خداوند در دو جاي قرآن مي فرمايد، ‹‹يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ›› من به هركس بخواهم حكمت مي دهم، ‹‹وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا›› و به هركس حكمت داده شود خير كثير است و يكي از رسالت هاي انبيا الهي رسانيدن انسانها به مقام حكمت است.

وي همچنين با اشاره به اينكه حكمت علم و نور و هديه الهي است كه آن را بايد از خدا و اهل بيت(ع) و انبيا گرفت، گفت: قرآن كتاب خدا شناسي است و خدا در قرآن تجلي پيدا يافته است و خودش را در قرآن معرفي كرده است، از اين رو امام خميني(ره) مي فرمايد اگر قرآن نبود باب معرفت الله به روي انسان بسته بود و هركس مي خواهد خدا بشناسد بايد قرآن را بشناسد.

 امام جمعه موقت كاشان حكمت را گمشده مومن دانست و ادامه داد: يكي از برنامه هاي مومن اين است كه، ‹‹الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُومِنِ›› به دنبال حكمت باشد، چرا كه حكمت گمشده مومن است و هميشه بايد به دنبال حكمت باشد تا به مقام حكمت برسد.

حجت الاسلام اسلامي تبار در ادامه به راه هاي دستيابي به حكمت نيز اشاره كرد و افزود: يكي از راه هاي كسب حكمت الهي توجه به ارزش هاي اخلاقي است و يكي از مهمترين ارزش هاي الهي اخلاص است و هركس 40 روز كار خالصانه انجام دهد چشمه هاي حكمت در وجود او ظاهر خواهد شد.

وي بیان کرد: يكي از راه هاي مهم كسب حكمت اخلاص است و اخلاص گوهر بزرگي است و اگر امام خميني(ره) در برابر رژيم ستم شاهي به پيروزي رسيد به دليل اخلاص  او بود كه همه را جذب خود كرد و از او تبعيت كردند.

امام جمعه موقت كاشان اخلاص را عامل موفقيت و پيروزي انسان دانست و اظهار داشت: اگر سخنان سخنران از روي اخلاص باشد در وجود مستمع اثرگذار است ضمن اينكه مستمع نيز بايد لياقت و شايستگي لازم را براي تأثيرپذيري داشته باشد.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه حكمت را رايگان به انسان نمي دهند، گفت: رهبر معظم انقلاب حكيم است و سخنان معظم له حكيمانه و دلسوزانه و تاثير فوري در محاسبات بين المللي دارد./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات