۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۵۶۵۹۷۳
یادداشت؛

توهم کاخ سفید

خط و نشان پمپئو آنچنان بی‌پایه است که در همان لحظات اولیه رسانه‌های مطرح را نیز به تمسخر واداشت.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، آنچه را كه در مورد بیان شروط مورد نظر كاخ سفید توسط پمپئو نسبت به ایران تعجب‌برانگیزتر است، این است كه این مواضع از سوی كسی مطرح شده است كه سال‌ها هدایت گسترده‌ترین سازمان جاسوسی جهان یعنی سازمان سیا را بر عهده داشته و طی دو دهه اخیر چندین بار عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط این سازمان و دیگر نهادهای اطلاعاتی جامعه امریكا مورد تأكید قرار گرفته و حتی خود او قبل از تصدی وزارت امور خارجه امریكا در دو ماه قبل رسماً عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مورد تأكید قرار داده بود.

آنچه به طور قطع در مورد مواضع اخیر پمپئو كه روز دوشنبه در اندیشكده بریتیج در قالب یك بیانیه تبلیغاتی مطرح شد می‌توان گفت این است كه پمپئو در این سخنان، انشای نوشته شده توسط مثلث شوم منافقین، صهیونیست‌ها و سعودی‌ها را بازخوانی و البته تلاش كرده است برای ادعاهای ترامپ و چرایی خروج او از برجام مستندسازی كند.

نكته‌ای را كه ترامپ و دیگر تنظیم‌كنندگان این بیانیه از آن غفلت كرده‌اند، این است كه شاخصه‌هایی را به عنوان نقاط ضعف برای ایران مطرح كرده‌اند كه به خاطر آن باید در برابر امریكا تسلیم شود كه همگی نقاط قوتی است كه ترامپ بارها بر استیصال امریكا در برابر آن اذعان كرده و به قول خود هر جای منطقه می‌رود با عقبه‌ها و سرپل‌های جمهوری اسلامی مواجه می‌شود و حالا او و وزیر خارجه‌اش انتظار دارند كه ایران با كنار گذاشتن این نقاط قوت، تسلیم مذاكره دیگری با امریكایی‌ها شود تا به زعم پمپئو به ایران تضمین داده و نسبت به مسائل اقتصادی ایران گشایش ایجاد كند.

نكته احمقانه‌تر در این گزارش این است كه كسانی كه مظهر بدعهدی بوده و همین چند روز قبل با خروج از برجام به همه عهدهای گذشته كاخ سفید پشت پا زدند، به ایران وعده می‌دهند كه اگر تسلیم امریكا شود تضمین می‌دهند و شاهد مثال را هم تعامل جدید رهبر كره‌شمالی می‌آورد كه به زعم او قرار است در آینده تسلیم ترامپ شده و فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف كند. چند عامل را در این نوع برخورد می‌توان مؤثر دانست:

1- بخشی از فزون‌طلبی‌های ترامپ ناشی از عملكرد سران بزدل شیخ‌نشین‌های خلیج فارس است كه با یك تشر او ناچار شدند هم هزینه حضور متجاوزانه امریكا در منطقه را تأمین و هم برای رونق كارخانه‌های اسلحه‌سازی امریكا سفارش تسلیحات بدهند. این رفتار ترامپ را نیز به این توهم رساند كه می‌تواند برای مذاكره با ایران شرط تعیین كند.

2- برآورد غلط از تأثیرگذاری تحریم‌های اقتصادی بر مردم ایران دومین عامل توهم ترامپ و پمپئو است. وزیر خارجه امریكا در این سخنان با به‌كار بردن واژه‌هایی نظیر شدیدترین و قوی‌ترین تحریم‌ها یا «فشار مالی شدید و بی‌سابقه» به نوعی تلاش كرده است، تهدیدات خود را باورپذیر كند و این در حالی است كه ساكنان سلف كاخ سفید حتی از واژه فلج‌كننده‌ترین تحریم‌ها علیه ایران استفاده و سعی در كاربرد آن داشتند كه البته موفق نبودند و این در حالی است كه امریكا نه اجماع گذشته كشورها را با خود دارد و از سوی دیگر ایران با تعاملات دوجانبه توانسته است زمینه بسیاری از تحریم‌ها را خنثی كند.

3- برآورد غلط از محیط داخلی ایران كه این نیز متأثر از فضاسازی منافقین و صهیونیست‌ها برای كاخ سفید است، عامل دیگر در اتخاذ این مواضع است.

این برآورد غلط كه حتی در نشریه هیل وابسته به كنگره امریكا كه وظیفه خط‌دهی به نمایندگان كنگره را دارد، نیز دیده‌ می‌شود كه به آنها هم القا شده كه نظام ایران از داخل در حال فروپاشی است. همین برآورد سبب شده بود كه هفته گذشته بعد از حوادث كازرون، رئیس دستگاه دیپلماسی امریكا شتابزده وارد صحنه شده و از تحركات معدود افراد وابسته كه در ذیل یك مطالبه شهروندی مردم كازرون برخی تحركات ضدامنیتی خود را سامان داده بودند حمایت كند و این در حالی است كه هم در این حادثه و هم در حوادث دی‌ماه گذشته، هنگامی‌كه توده‌های مردم مؤمن و انقلابی بر اهداف تفرقه‌افكنانه تعدادی از افراد نفوذی گروهك‌ها واقف شدند به سرعت صف خود را جدا كرده و حتی خود به مقابله با آشوب‌ها پرداختند.

4- عدم شناخت مسائل منطقه نیز یكی دیگر از زمینه‌های خطای فاحش رئیس دستگاه دیپلماسی امریكاست، چراكه او در حالی حزب‌الله را گروه تروریستی می‌داند و ایران باید همكاری‌اش را با او قطع كند كه حزب‌الله در انتخابات اخیر لبنان بهترین كارنامه را داشته و در مقایسه با دیگر گروه‌ها و جریان‌های این كشور، از پشتوانه مردمی بیشتری برخوردار است یا اینكه می‌گوید ایران به دولت عراق اجازه خلع سلاح شبه‌نظامیان شیعه را بدهد و این در حالی است كه فهرست مرتبط با نیروهای مقاومت عراق به لحاظ اینكه اولین بار است كه در صحنه انتخابات این كشور وارد شد، از بهترین كارنامه برخوردار است و خود بخشی از دولت عراق است و نیازی نیست كه ایران بخواهد در مورد خلع سلاح آنها نظر بدهد.

5- اما نكته‌ای كه نمی‌توان نسبت به آن اغماض كرد، مستندسازی‌ای است كه برخی از رسانه‌ها و نخبگان با مواضع نسنجیده خود نسبت به مسائل داخلی و در سیاه‌نمایی و القای ناتوانی کشور در حل برخی مشکلات و رفع نارسایی‌‌ها برای دشمن می‌کنند، به گونه‌ای که منشأ بسیاری از تحلیل‌های آنها خروجی‌های همین رسانه‌‌ها و یا مواضع مسئولین ناتوانی است که در حالی که صلاحیت این ابراز نظر یا آن مسئولیت را ندارند، برای القائات دشمنان بسترسازی می‌کنند. تردیدی در این نیست که دشمن تلاش دارد جنگ اقتصادی سنگینی را بر ما تحمیل کند و به زعم خود اراده مردم ما را در مقاومت شکسته و از مردم ایران امتیاز بگیرد اما تجربه تاریخی مردم ایران در دوران دفاع مقدس و حتی چهار دهه تحمل انواع تحریم‌های اقتصادی نشان داده است که مردم ایران تمام آن تهدیدات و چالش را به یک فرصت تبدیل کرده و بر سرمایه‌های مادی و معنوی نظام افزوده‌اند و شرایط کنونی نیز به طور قطع به فرصتی برای اعتلای بیشتر نظام و شکست دشمنان انقلاب تبدیل خواهد شد و ترامپ و پمپئو همچون رؤسای سلف کاخ سفید، آرزوی تسلیم ایران را به گور خواهند برد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات