۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۵۶۶۳۰۹
مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی:

رمضان ماه تدبر و اندیشه است

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی با اشاره به اهمیت ماه مبارک رمضان، گفت: رمضان ماه تدبر و اندیشه است.
حجت الاسلام حسین حائری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین حائری مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی امشب در ضیافت افطار خانواده‌های روحانیان فقید استان در تالار نور گفت: در ماه مبارک رمضان پیشنهادشده از وقت غذا و استراحت روزانه کاسته و فرصتی را برای خودمان به تفکر و اندیشه بپردازیم.

وی افزود: همه ما در غفلت و اشتباه به سر می‌بریم به فکر همه بوده اما غصه خودمان را نمی‌خوریم برای دیگران و دنیای آنان کارکرده اما برای آخرت خود هیچ حرکتی نداریم. فرصت برای وجود خودمان بسیار کم است علت آن جاذبه دنیا و فراموشی انسان است.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی با اشاره به تفکر و تدبر پیامبر اسلام (ص) اظهار کرد: از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین لحظات عمر پیامبر اسلام (ص) در دوران جوانی که بهترین لحظه عمر انسان است دوران حضور او در غار حرا و دور از مردم برای اندیشه و تفکر بود.

حجت‌الاسلام حائری یادآور شد: کسی که همواره همراه و همدل پیامبر در غار بود حضرت خدیجه (س) و برخی اوقات حضرت علی (ع) است این افراد الگوهای ما هستند. امروز دنیا به‌شدت به دنبال فاصله گرفتن از الگوهای انسانی ماست فرصت ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای تدبر و اندیشه است.

وی خاطرنشان کرد: قرآن خواندن یکی از راه‌هایی است که انسان می‌تواند نسبت به خودش اندیشه کند وقتی انسان حالت غفلت و سردرگمی داشته باشد هدفش را نشناخته و سردرگم است. اما اگر انسانی کمال و گوهر انسانیت را در وجود خودش کشف کند به‌راحتی صراط مستقیم را طی می‌کند.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی گفت: روزه برای همین است مهم‌ترین فلسفه روزه گرفتن تقویت اراده است گام اول در این راه خودشناسی است. انسان وقتی پی به نقاط ضعف و قوت خود ببرد در مراحل خودشناسی بهتر قدم برمی‌دارد باید این فرصت را قدر بدانیم.

حجت‌الاسلام حائری افزود: به یاد داشته باشیم آمدن ما در این دنیا به‌دلخواه ما نبوده و یقین بدانید رفتن ما نیز در اختیارمان نخواهد بود ما باید بین این دو مرحله خودمان را برای آخرت آماده کنیم. مشکل ما این است که آخرت را قبول داشته و منکر آن نیستیم اما آن‌قدر از خود دور می‌دانیم که هیچ ترسی در ما ایجاد نمی‌کند.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی اظهار کرد: به بیان قرآن آن‌قدر آخرت را جدا می‌بینیم که مرگ و سختی‌های آن هیچ تأثیری بر ما ندارد. این روزها طولانی‌ترین روزهای سال و هوا بسیار گرم است خداوند می‌گوید روزه‌بگیرید چراکه در فردای قیامت مهم‌ترین سپری که شمارا از آتش جهنم دور می‌کند روزه است.

وی یادآور شد: تدبر در واقعیت‌های زندگی را برای خودمان ملموس کنیم. ماه مبارک رمضان ماه حضرت علی (ع) است. ایام شب قدر نزدیک است تا فرصت باقی است قدر ماه رمضان را بدانیم. اگر هنرمندی و توانمندی در فرهنگ دینی داشته باشیم باید تدبر در رمضان را بیش از گذشته انجام دهیم.

حجت‌الاسلام حائری خاطرنشان کرد: دنیا را خانه ابدی ندانیم و از لحظه‌لحظه این ماه حداکثر بهره را ببریم. ماه رمضان فرصتی است تا انسان از این برنامه‌های روزمره فاصله بگیرد و فرصت را برای اندیشیدن و تفکر خودش باز کند./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات