۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۵۶۶۴۸۶
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

بررسی عوامل طلاق در ایران

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به مهم‌ترین عوامل طلاق در کشور گفت: کمرنگ شدن فرهنگ گذشت، تنوع‌طلبی مردان، عدم شناخت زوجین از یکدیگر و عدم رعایت حقوق زوجین از مهم‌ترین عوامل طلاق در کشور است.
حجت‌الاسلام‌ رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در محفل سخنرانی آیین ترتیل خوانی قرآن کریم آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد، در ادامه بیان نکات تفسیری سوره احزاب به آیه 49 سوره احزاب اشاره کرد و اظهار داشت: این آیه شریفه به بیان برخی از احکام طلاق پرداخته‌شده است این در حالی است که فرمان حفظ عده در طلاق از سوی پروردگار عالم فقط به‌صرف تحفیظ نسل نیست بلکه علل متفاوتی دارد که تحکیم بنیان خانواده یکی از دلایل این فرمان است.

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی العالمیه مهریه را حق مسلم زن دانست و گفت: خداوند متعال در این آیه از عنوان «فَمَتِّعُوهُنَّ» استفاده کرده است که این عنوان علاوه بر مسئله مهریه اشاره به هدیه و تشکر عملی از زحمات زن است.

وی ادامه داد: طلاق نیز فرایندی عاطفی است و خداوند متعال در پایان همه احکام مؤمن را به طلاق جمیل دعوت کرده است چنانکه خداوند متعال در آیه 49 سوره احزاب فرموده است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَكَحْتُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ فَمَا لَكُمْ عَلَيْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونَهَا فَمَتِّعُوهُنَّ وَسَرِّحُوهُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، اگر زنان مؤمن را به نكاح خود درآورديد، آنگاه پيش از آنكه با آنان هم خوابگى كنيد، طلاقشان داديد، ديگر بر عهده آن‌ها عده‌اى كه آن را بشماريد، نيست؛ پس مَهْرشان را بدهيد و خوش و خرّم آن‌ها را رها كنيد.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) به‌ عنوان طلاق جمیل (زیبا) اشاره کرد و گفت: اولین توصیه قرآن به زوج‌های جوان حفظ همسران به بهترین حالت است این در حالی است که باوجود تمام تلاش‌های فراوان همسران اگر قرار بر طلاق شد باید فرایند طلاق با احسان باشد.

وی ادامه داد: در آیه 30 و 31 سوره نسا قرآن مرد را مکلف کرده است که اگر همسران خود را طلاق دادید حق ندارید حقوق او را ادا نکنید و یا به او ناسزا بگویید.

استاد و کارشناس تفسیر قرآن حوزه علمیه قم به بررسی عوامل طلاق در جوامع اسلامی پرداخت و اظهار داشت: دو نوع طلاق در ایران رایج شده است اول این‌که طلاق رسمی که مشهور است و از مجاری قضایی صورت می‌پذیرد؛ نوع دوم طلاق عاطفی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی چشم و هم‌چشمی را یکی از عوامل طلاق توصیف کرد و گفت: تنوع‌طلبی که بیشتر در بین مردان رایج شده است آمار قابل‌توجهی از نمودار طلاق را به خود اختصاص داده است.

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی العالمیه دخالت بیجای اطرافیان را از دیگر عوامل طلاق دانست و گفت: گاهی دخالت‌های اطرافیان آن‌قدر زیاد می‌شود که اساساً جوانان نمی‌توانند زندگی کنند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) تصریح کرد: مردی که به همسرش توجه کند از نظر رسول خدا (ص) مانند رزمنده‌ای است که در لشکر خدا می‌جنگد.

استاد و کارشناس تفسیر قرآن حوزه علمیه قم عدم رعایت حقوق زوجین را از دیگر مورد افزایش آمار طلاق در جامعه اسلامی عنوان کرد و گفت: پیامبر (ص) در این زمینه در روایتی به حولاء می‌فرماید «ای حولاء؛ زنی که خشم شوهر را برانگیزد، با خاکستر آتش دوزخ سرمه‌ای بر چشمش کشند»

وی ادامه داد: یکی از حقوق مرد بر زن این است که زن بدون اذن شوهر از خانه خارج نشود و رسول خدا (ص) در این زمینه نیز در روایتی به حولاء می‌فرمایند «ای حولاء، سوگند به کسی که مرا به‌حق به پیامبری برانگیخت، هیچ زنی بی اذن همسر از خانه بیرون نرود و در مجلس عروسی (و یا مهمانی) حاضر نشود، مگر آنکه خداوند چهل لعنت از راست و چهل لعنت از چپ و لعنتی از پیش رویش بر او فرود آورد تا سراپای وجودش را لعنت فراگیرد و در لعنت غرق شود؛ و خداوند به هر گامی که برمی‌دارد چهل گناه تا چهل سال برایش می‌نویسد. پس اگر به سن چهل‌سالگی رسید و چهل بر او تمام شد، به شماره افرادی که صدا و سخنش را شنیده‌اند، لعنت نوشته می‌شود پس دعایش اجابت نشود مگر اینکه شوهرش به تعداد دعاهایی که زن برای او می‌نماید، استغفار کند و اگر همسرش برای او استغفار نکند این لعنت و دوری از رحمت خداوند سبحان تا روز قیامت و روزی که می‌میرد و برانگیخته می‌شود، ادامه می‌یابد».

 استاد حوزه علمیه قم عدم شناخت زن و شوهر از یکدیگر، کاهش فرهنگ گذشت و فداکاری را از دیگر عوامل طلاق در جامعه اسلامی عنوان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به این که مطالب مرتبط با ازدواج باید در کتاب‌های دانشگاهی برای جوانان تشریح شود، یادآور شد: اگر جوانان نسبت به عوامل مورد نیاز ازدواج موفق آگاهی لازم را داشته باشند آمار طلاق در جامعه کاهش خواهد یافت./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات