۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۵۶۶۶۵۸
سرمقاله؛

در اهمیت سواد رسانه‌ای

در عصر ارتباطات‌ گریزی از رسانه‌ای شدن نیست اما با تجهیز شدن می‌توان زیست و نفس کشید به‌ویژه وقتی ستاره‌ها و سلبریتی‌ها چندان پایبند مسوولیت‌های اجتماعی خودشان نباشند.
سواد رسانه

به گزارش خبرگزاری رسا، سلبریتی‌ یا ستاره‌ وجهی از فرهنگ مدرن محسوب می‌شود. نمی‌شود تن به فرهنگ و رسانه‌های مدرن داد ولی از تبعاتش پرهیز کرد. نمی‌شود درون استخر پرید ولی خیس نشد. سلبریتی پیامد و تبعی از چنین فرهنگی است.

با رسانه‌ای شدن واقعیت‌های روزمره، این پدیده بیش از پیش تشدید می‌شود. رسانه‌ای شدن باعث می‌شود تا پدیده‌ها بیشتر از آن چیزی که واقعاً در دنیای واقعی، واقعیت داشته باشند، انعکاس و پژواک رسانه‌ای داشته باشند. در مقام تشبیه، رسانه در عصر جدید در حکم همان کوهی است که صدا و فریاد معمولی یک فرد را پژواکی چند برابر می‌دهد.

در عصر رسانه‌ای شدن امور و با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، حالا کوه هر کسی از روی تیتر روزنامه‌ها و صفحات پایگاه‌‎های اینترنتی به درون گوشی‌های هوشمند راه پیداکرده است و صدا و چهره سلبریتی را با پژواک چند برابری به افکار عمومی ساطع می‌کند و باز می‌تاباند. گسترش بی‌حدوحصر نظام ارتباطی بدون هیچ پیوست تئوریک و فرهنگی لاجرم فرهنگ عمومی را به وضعیت افسارگسیخته فعلی می‎کشاند.

ورود بی‌قاعده سلبریتی‌ها در حوزه‌های مختلف و اظهارنظرهای گاه و بیگاه آن‌ها از شیرمرغ تا جان آدمیزاد و ملتهب کردن فضای عمومی جامعه برای یک مدت موقت این گزاره را اثبات می‌کند که باید برای نابسامانی وضعیت موجود تدبیری اندیشید.

در جامعه‌ای که سلبریتی هنری و سینمایی آن بدون توجه به مسوولیت اجتماعی‌اش حتی مطالب نادرست در حساب کاربری شخصی خودش منتشر می‌کند و بعد از مشخص شدن نادرست بودن آن حاضر به اطلاع‌رسانی به مخاطبان خود یا عذرخواهی نیست باید هوای مخاطب را داشت.

همه این‌ها در کنار هم اهمیت این موضوع را مضاعف می‌کند که شهروند فضای جامعه اطلاعاتی و رسانه‌ای باید با سپر سواد رسانه‌ای وارد این حوزه شود. در عصری که هر شهروندی با یک گوشی هوشمند آماج پیام‌های مختلف رسانه‌ای است باید با این پیام‌ها مواجهه فعال داشته باشد.

در این صورت او یک پذیرنده منفعل و صرف نیست که صرفاً هدفی برای پیام باشد. در عصر ارتباطات‌ گریزی از رسانه‌ای شدن نیست اما با تجهیز شدن می‌توان زیست و نفس کشید به‌ویژه وقتی ستاره‌ها و سلبریتی‌ها چندان پایبند مسوولیت‌های اجتماعی خودشان نباشند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات