۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۵
کد خبر: ۵۶۶۷۷۸
یادداشت؛

دوگانه با برجام و بی‌برجام برای فرار از مسؤولیت!

تعامل با دنیا نه تنها ضروری است بلكه گسترش آن باعث رونق و سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود، اما اكنون كه با قدرت بزرگ اقتصادی جهان درافتاده‌ایم و زورگویی‌های او منجر به اعمال تحریم و عبور از یك توافقنامه جامع بین‌المللی در حوزه اقتصاد شده است، چه باید بكنیم؟
ایران آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، پیش از شروع بحث، الزامی است كه تكلیف یک موضوع را روشن كنیم. تعامل با دنیا نه تنها ضروری است بلكه گسترش آن باعث رونق و سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود، اما اكنون كه با قدرت بزرگ اقتصادی جهان درافتاده‌ایم و زورگویی‌های او منجر به اعمال تحریم و عبور از یك توافقنامه جامع بین‌المللی در حوزه اقتصاد شده است، چه باید بكنیم؟

این جملات اولیه را از این جهت نوشته‌ام كه برخی طرفداران اقتصاد بازار آزاد كه اتفاقاً تریبون روزنامه‌ای هم دارند، هنوز به‌رغم شعارهای لزوم اجماع همه نیروها در خروج از بحران‌های چهار گانه اقتصاد به دنبال دوگانه‌سازی هستند و گویی به دنبال حداكثركردن سود خود در ایجاد نفاق هستند.

شاید تشكیل همین شورای عالی هماهنگی اقتصاد از نتایج همین سم‌پاشی‌های مكرر باشد كه امیدواریم گامی در جهت همسوكردن نیروهای انقلابی و بهبود شرایط و چشم‌انداز اقتصاد شوند!

اما داستان چیست؟ برخی اقتصاددانان در همین شرایط كه دولت درگیر مذاكرات سخت دیپلماتیك است ودر حوزه اقتصاد به اذعان دكتر نوبخت «تنها چیزی كه زیاد داریم مشكل است و به‌رغم موفقیت‌ها و روندهای مثبت زیاد اذعان می‌كنیم كه مردم ما لیاقت بیشتری دارند و دشمنان سعی می‌كنند چشمه ما كه دلارهای نفتی است را بخشكانند.» همچنان به دنبال داستان حیدری و نعمتی‌كردن فضا هستند و معتقدند كه برخی در داخل موافق عبور از برجام هستند و الا و لابد باید چشم امید بر اروپا داشت وگرنه به فنا می‌رویم و مخالفان این نوع نگرش هم متهم به جنگ‌طلبی هستند.

محض توجه این گروه كه بیش از حد خوش‌بین هستند و اتفاقاً بخشی از آثار تورم انتظاری، نتیجه تزریق همین نوع نگاه اقتصادی به بنده دولت بوده است، چون تمام تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام جا داده‌اند، باید عرض كرد: خروج از برجام آورده‌ای اقتصادی برای ما ندارد، اما این حرف همانقدر از نگاه اقتصاد كلان واضح است كه شرط‌بندی روی اسب مرده برجام هم باختن حتمی را به همراه خواهد داشت!

دوستان عاشق و علاقه‌مند به غرب توجه داشته باشند كه پنج سال تلاش در گذاشتن همه تخم‌مرغ‌ها در سبد برجام اشتباهی محض بوده كه نتایج آن اكنون ملموس و غیرقابل پنهان‌كاری است و در پنج ماه آینده هر آنچه در این چند سال به نام نرخ رشد به خورد مردم داده‌اید، بر باد خواهد رفت، بنابراین بدانید كه اگر كسی از اقتصاد بی‌برجام سخن می‌گوید، توجه به نیمه پر لیوان است. آن نیمه‌ای كه اتفاقاً مربوط به مردم و مسئولان و حاكمیت ماست، نه كاسه گدایی‌ كه شاید! اروپایی‌ها از سر صدقه در آن سكه‌ای بیندازند.

چه اصراری دارید كه همچنان بر اشتباه خود پا فشاری كنید و دوگانه حامیان برجام و مخالفان برجام راه بیندازید؟ چه! آنكه اگر باید طلبكاری هم وجود داشته باشد، یقیناً آنهایی نیستند كه هنوز به دنبال روغن ریخته و كوزه شكسته برجام هستند! این کارشناسان باید از خود سؤال کنند خروج از برجام هزینه بیشتری دارد یا معطلی پنج‌ساله یک کشور با سیاست های پولی - مالی و بدتر شدن محیط کسب و کار برای مولدان؟

بیایید به جای فرار از مسئولیت و انداختن تقصیرها بعد از پنج سال بر گردن دیگران و دشمنان خیالی دست‌ساز، با واقعیت روبه‌رو شوید و به مردم و مولدان داخلی میدان بدهید. چرا باید در مدت كمتر از سه ماه 20میلیارد دلار ثبت‌سفارش داشته باشیم؟ چرا همچنان با تصمیمات غلط اصرار بر زایش رانت دارید و سر سفره رانت برای رد گم‌كردن دیگران را مقصر جلوه می‌دهید و داستان حیدری و نعمتی راه می‌اندازید؟

از قدیم راست گفته‌اند كه بدهكار را كه به حال خود گذاشتی، طلبكار می‌شود!/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات