۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۵۶۷۴۲۲
حجت‌الاسلام والمسلمین وحید پور تبیین کرد؛

احکام انتخاب چند وطن از منظر شرع مقدس اسلام

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به بررسی احکام وطن شرعی پرداخت و گفت: مؤمن بر اساس مبانی شرع مقدس اسلام می‌تواند دو یا چند وطن شرعی داشته باشد این در حالی است که وطن انتخابی او نباید محدود به زمان باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین وحید پور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد، به بیان برخی از احکام شب‌های قدر پرداخت و اظهار داشت: شب‌های قدر اعمال مشترکی دارد که در مفاتیح‌الجنان آمده است؛ شب بیست و سوم ماه رمضان دارای اعمال ویژه است چنانکه برای این شب دو غسل مستحبی و خواندن سوره‌های روم، حم، دخان و عنکبوت توصیه‌شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه به بیان احکام وطن از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و ابراز داشت: وطن اصلی مؤمن جایی (سرزمین، شهر و یا روستایی) است که انسان در آن محل به دنیا می‌آید، اکثر فقها صرف به دنیا آمدن و وطن پدر و مادر را در آنجا شرط می‌دانند برخلاف برخی دیگر از فقها که می‌فرمایند حتماً باید در آن محل (تولد) رشد و نمو نیز پیداکرده باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحید پور در توصیف تعریف و بیان احکام وطن دوم، گفت: در مبانی شرع مقدس اسلام به وطن دوم، وطن انتخابی نیز گفته‌شده است؛ بر این اساس محل سکونتی که دائم نه موقت از سوی مکلف به‌عنوان وطن انتخاب می‌شود، وطن دوم شرعی مکلف است.

وی ادامه داد: مکلف حتماً باید دائم در وطن دوم سکونت داشته باشد یا آن‌قدر در آنجا سکونت داشته باشد که مردم عرفا او را از اهالی آن شهر به‌حساب آورند؛ بر این اساس مکلف حتماً در انتخاب وطن دوم (نباید) انتخاب محل را محدود به زمان کند حال بخواهد این محدودیت برای چند سال باشد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با تأکید بر این‌که لازم نیست مکلف تمام سال را در وطن دوم خود اقامت داشته باشد، عنوان داشت: مکلف بر اساس فتوای امام راحل می‌تواند 6 ماه در وطن انتخابی و 6 ماه در وطن اصلی بماند مانند برخی از مؤمنان که ایام ییلاق دارند؛ این در حالی است که برخی از مراجع تقلید 3 و 4 ماه را نیز برای ماندن در ییلاق کافی می‌دانند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان به احکام تعدد وطن از منظر شرع مقدس اسلام اشاره کرد و گفت: بیشتر فقها اجازه انتخاب بیشتر از دو وطن را به مکلف داده‌اند این در حالی است که امام راحل و آیت‌الله شبیری به مکلفت اجازه انتخاب بیش از دو وطن ندادند./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات