۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۵۶۷۹۴۴
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان مطرح کرد؛

رابطه درک مهربانی خداوند و آرامش انسان

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: مهمترین مسأله در زندگی که سبب آرامش و اخلاق خوب در انسان می‌شود، درک رحمت و مهربانی خداوند است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان کارشناس دینی در مراسمی که شامگاه گذشته در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد، در رابطه با مهربانی خدا، گفت: درک مهربانی خداوند کمی دشوار است اگر انسان بخواهد فقط به منافع خود فکر کند شاید خیلی دیر به مهربانی خداوند برسد. درک مهربانی خدا یک پایه است.

وی افزود: شاید بیشترین ذکر مستحبی که به ما توصیه شده ذکر بسم الله الرحمن الرحیم است. تاثیر این ذکر بیشتر از صد مرتبه استغفار است زیرا موقعیت های بیشتری در زندگی وجود دارد که از این ذکر استفاده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان داشت: دلیل سفارش به این ذکر، تلقین مهربانی خداوند است در این ذکر به منظور فهم ما، رحمان و رحیم بودن خداوند پشت سر هم آمده است. انسان می تواند از رحیم بودن پروردگار استفاده کند و به درجات بالاتر برسد.

وی افزود: اگر رحمانیت خدا را درک کنیم، رحیم بودن خداوند نیز شامل حال ما می‌شود حتی فرستادن پیامبران نیز از روی مهربانی خداوند و برای هدایت ماست.

کارشناس دینی اظهار داشت: ما می توانیم با فکر کردن در مورد نعمت های الهی و فلسفه خلقت به مهربانی خداوند برسیم. قرآن یکی دیگر از مقاطعی است که می توانیم به مهربانی خدا برسیم. مجالسی که در آن ها یاد خداوند مطرح می شود تا ما به فکر فرو برویم بسیار ارزشمند هستند.

حجت الاسلام پناهیان بیان داشت: اگر کسی با فکر کردن به این نتیجه برسد که خداوند او را دوست دارد حتماٌ به سعادت می رسد. گاهی نوشتن راجع به آنچه که فکر می کنیم به ما بسیار کمک می کند و دلیل آن درگیر کردن ذهن ماست. قرآن خواندن با فکر، یاد اهل بیت با فکر و مهربانی کردن با نیت باعث لمس مهربانی خداوند می شود.

وی افزود: اگر مهربانی خداوند را بچشیم، درک می کنیم که مسأله اصلی زندگی ما همین رحمت خداوند است که باعث آرامش و اخلاق خوب ما می شود. بندگان خداوند مهربان، رفتارشان با مهربانی همراه می شود .

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ابراز داشت: اگر متن فکر انسان قرآن کریم باشد لمس مهربانی راحت تر می شود. امام صادق(ع) فرمودند فراغتی برای خود ایجاد کن و به قرائت قرآن با آداب خاص خود بنشین. ادب در برخورد با قرآن آمادگی ما را برای لمس مهربانی خداوند زیاد می کند.

وی افزود: قرآن به علت حی و زنده بودن، خستگی را از تن  بیرون می برد. وقتی مومن آغاز به تلاوت قرآن می کند، خداوند با مهربانی به او نگاه می کند.

کارشناس دینی اظهار داشت: کسی که قرآن را با توجه می خواند لطف خدا را می بیند. اشاره هایی که خداوند در قرآن دارد سبب کرامت و شخصیت انسان می شود. در این زمینه مطالعه سیره چهارده معصوم در رابطه با قرآن بسیار برایانسان راهگشاست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرآن مناجات بدون واسطه با پروردگار است. وقتی خداوند امری در قرآن دارد منظور خود ما هستیم و باید فرمانبردار قادر مطلق باشیم. امام راحل می‌فرمودند از بزرگترین مراتب مهربانی خداوند همین قرآن است که ما کور و کرها از آن استفاده نکردیم./969/پ202/ب1

ارسال نظرات