۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۵۷۱۹۴۰
کارشناس قرآنی تأکید کرد؛

تفکر قرآنی شکل دهنده رفتار قرآنی

مدیر مؤسسه قرآنی راه بهشت گفت: واکسیناسیون قرآنی طرح و ایده‌ای است که فرزندان را با تفکرات قرآنی رشد داده به طوری که توانایی تشخیص گزینه‌های درست از غلط را پیدا می‌کنند.
آموزش قرآنی

حجت الاسلام قدیر اسفندیاری، مدیر مؤسسه قرآنی راه بهشت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دغدغه والدین برای انتخاب مدارس مناسب جهت تحصیل فرزندان خود، اظهار داشت: در این زمینه یکسری روش‌ها همچون تحقیق وجود دارد، اما لزوما پاسخ‌گو نیست، چراکه از طرفی همه خانواده‌ها توان ثبت‌نام فرزند خود را در مدارس مطلوب نداشته و از سوی دیگر این‌گونه مدارس ظرفیت محدودی دارند.

واکسیناسیون قرآنی

وی با بیان این‌که بهترین روش واکسینه کردن فرزندان است، گفت: واکسیناسیون قرآنی طرح و ایده‌ای است که فرزندان را با تفکرات قرآنی رشد داده به طوری که توانایی تشخیص گزینه‌های درست از غلط را پیدا کنند، بنابراین با ورود به مدارسی که دارای خطرها و آسیب‌هایی بوده یا در طول مسیر زندگی خود که دائما شیطان به دنبال وسوسه او می‌باشد، خود را با تفکرات قرآنی واکسینه کرده و از گزند خطرهای موجود و ابتلای به آسیب‌های موجود در جامعه حفظ می‌کند.

مؤسس مؤسسه قرآنی راه بهشت ادامه داد: اگر این والدین این روش را انجام داده و بعد از آن به دنبال مدارس مناسبی برای فرزندان خود باشند، حتما انتظار آنها برآورده خواهد شد.

وی افزود: زمانی که فرزندان به خارج از منزل رفته و تحت نظر و کنترل پدر و مادر خود نباشند، یقینا با با یکسری از بدی‌ها و وسوسه‌های شیطانی روبه رو می‌شوند که در صورت مجهز نبودن به صلاح قرآنی، قادر به تشخیص خیر و شر نیستند، بنابراین امکان آسیب‌ رسیدن به آنها بسیار بالا است.

معیارهای قرآنی در مقابله با آسیب‌ها

حجت الاسلام اسفندیاری درباره شیوه‌های قرآنی در آموزش راه‌های زندگی درست به فرزندان، به مِتُد آموزشی سوره ناس اشاره و بیان کرد: سوره‌های قرآن و تدبر در آنها به کودکان و نوجوانان می‌آموزد که شر همیشه واضح و نمایان نیست، بلکه بسیاری از اوقات خود را زیر پرده خیرخواهی پنهان کرده و اهل وسوسه پنهانی و فریب است، به گونه‌ای که مخاطب آن را خیر می‌پندارد.

وی افزود: سوره ناس خیلی واضح بیان می‌کند که تفاوتی در این‌که شر و فریب از هر ناحیه‌ای همچون مسائل جنسی، جسمی، فکری یا اقتصادی باشد، وجود ندارد، زیرا شر با پنهان شدن در لباس خیرخواهی و زیبا قصد فریب انسان بزرگ و کوچک را دارد.

مؤسس مؤسسه قرآنی راه بهشت شناخت کودک را مقدمه تحلیل درست او توصیف کرد و گفت: وقتی کودک این مسأله را بشناسد و نسبت به آن آگاه باشد، روی آن تفکر و تحلیل می‌کند و با مشاهده مسائل مختلف در جامعه و خصوصا در مدرسه، با توجه به روش‌های قرآنی که از قبل آموخته‌اند، موضوعات را قضاوت می‌کنند.

سنجش قرآنی کودک و فهم صحیح

وی ادامه داد: کودک به تدریج می‌آموزد که لبخند و سخن مهربانانه دیگران را بایستی با معیاری بسنجد تا نیت هدف او را دریابد و بفهمد که آیا مخاطب بر اساس معیار قرآنی شخص مثبتی است یا خیر، از این رو واکسینه کردن قرآنی معیار و ملاک صحیح را به فرزندان می‌دهند تا هر زمانی از آسیب‌های اجتماعی در امان باشند.

حجت الاسلام اسفندیاری مطرح کرد: بچه‌ها زمانی که قرآنی می‌شوند، تشخیص می‌دهند که دیگران دارای چهارچوب قرآنی و شخصیت معنوی و اسلامی هستند یا نه، حتی با داشتن ظاهر اسلامی دیگران، فریب آنها را نمی‌خورند، زیرا با معیار قرآنی مطابقت می‌دهند.

وی در پایان با بیان این‌که با تغییر تفکرات، علایق عوض می‌شوند و به تبع آن رفتارها تغییر می‌کنند، گفت: این در حالی‌ است که جامعه می‌خواهد برعکس عمل کند و ابتدا سراغ رفتارها می‌رود و این رویکرد حتی در آموزش‌دهندگان قرآنی نیز مشاهده می‌شود، درحالی که باید از تفکرات شروع کرد و قرآن نیز کتاب قانون اساسی خلقت است و چهارچوب‌ها و معیارها را ارائه کرده و اصول انتخاب‌های افراد را معین می‌کند./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات