۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۵۷۳۵۹۸
حجت الاسلام بهشتی:

اهل بیت نسبت به ضعفا و فقرا بسیار رحم و مروت داشتند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مردم در مشکلات اقتصادی کشور نسبت به یکدیگر رحم و مروت داشته باشند، گفت: رحم و مروت داشتن سیره اهل بیت(ع) است مالکان با اجتناب از افزایش اجاره بها سختی و مشقت مستاجران را درک کنند.
حجت الاسلام بهشتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدجواد بهشتی استاد حوزه علمیه، شب گذشته به مناسبت شب زیارتی امام رضا(ع) در مسجد غدیر خم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امامان معصوم(ع) حق بزرگی بر ما دارند یکی از آن حق‌ها آن است که ما آنها را بشناسیم.

وی افزود: دوست داشتن، الهام گرفتن، زیارت کردن و معرفی معصومین به مردم از حقوق‌هایی است که اهل بیت(ع) بر گردن ما دارند.

حجت الاسلام بهشتی با تاکید بر اینکه انسان‌ باید امامان معصوم را الگوی قرار دهد تا شبیه آنان شود، ابراز کرد: با توجه به سیره امام رضا(ع) ما می‌بینیم ایشان به برخی امور بسیار توجه داشتند و اهمیت می‌دادند برای مثال حضرت بسیار اهل قرآن کریم بودند به طوری که هر سه روز یک دور قرآن کریم را ختم می‌کردند و از شیعیان خواسته‌اند که در شبانه روز حداقل 50 آیه بخوانند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام رضا(ع) به نماز اول وقت بسیار اهمیت می‌دادند، اظهار داشت: خداوند می‌فرماید نماز واجب وقت دار است؛ انسان به هر میزان نماز را اول وقت اقامه کند به همان مقدار ثواب دریافت می‌کند بنابراین نماز اول وقت بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) فرمودند: هرگز نماز را از اول وقت به تاخیر نیندازید؛ پیامبراکرم هیچگاه نماز اول وقت را به تاخیر نمی‌انداختند امروز در ادارات و وزارتخانه‌ها چنددرصد نماز اول وقت اقامه می‌شود آیا جلسات و صرف غذا به بعد از اقامه نماز موکول می‌شود.

حجت الاسلام بهشتی با بیان اینکه امام رضا(ع) به مهمان بسیار عزت می‌گذاشتند، گفت: حضرت ابراهیم(ع) بسیار مهمان نواز بودند و از خداوند درخواست مهمان می‌کردند برای همین ایشان بسیار محبوب خداوند بودند. امام رضا(ع) نیز برای مهمان مرکب می‌فرستادند و بهترین داشته‌های خودشان را در اختیار مهمان قرار می‌دادند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امام رضا(ع) می‌فرمایند: جوانمرد از مهمان کار نمی‌کشد؛ بنابراین زمانی که مهمان بر انسان وارد می‌شود نباید از او کار کشید.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) بسیار به آراستگی اهمیت می‌دادند و لباس‌های آراسته و تمیز می‌پوشیدند، عنوان کرد: یکی از القاب پیامبراکرم(ص) محمد نظیف بود؛ گاهی برخی افراد در کوچه می‌ایستادند تا زمانی که پیامبر از کوچه رد می‌شدند ایشان را ببینند. همیشه از ایشان بوی خوش استشمام می‌شد و مدام به خود عطر می‌زدند.

حجت الاسلام بهشتی ادامه داد: امام رضا(ع) موی خود را رنگ می‌کردند و بسیار آراسته بودند پیامبراکرم بیش از آن چیزی که به غذا می‌دادند برای تهیه عطر هزینه می‌کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اهل بیت(ع) به فقرا بسیار رسیدگی می‌کردند، خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) به طبقه ضعیف و فقرا بسیار توجه داشتند و اهل انفاق بودند گاهی تمام مال خود را انفاق می‌کردند. امروز که کشور با مشکلات اقتصادی روبرو شده است باید مردم بیشتر اهل رحم و مروت باشند نه اینکه اجاره بهای مستجران را به قدری افزایش دهیم و آنان در سختی و مشقت قرار گیرند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات