۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۵۷۳۷۲۰
حجت الاسلام بهشتی:

سرچشمه احکام، خداوند است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اینکه احکام شرعی فلسفه‌های آشکار و پنهان فراوانی دارد، گفت: سرچشمه احکام اسلام خداوند است، خداوند همه انسان‌ها را براساس حکمت خلق کرده و اوست که می‌داند سعادت بشر در انجام کدام قوانین نهفته است.
بهشتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدجواد بهشتی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که در مسجد غدیرخم برگزار شد، گفت: احکام شرعی فلسفه‌های آشکار و پنهان فراوانی دارد.

وی افزود: سرچشمه احکام اسلام خداوند است، خداوند همه انسان‌ها را براساس حکمت خلق کرده و به همه ابعاد وجودی مخلوقاتش آگاهی دارد، اوست که می‌داند سعادت بشر در انجام کدام قوانین نهفته است و باید چه انجام دهند و از چه چیزی اجتناب داشته باشند.

حجت الاسلام بهشتی با بیان اینکه در انجام همه احکام سری وجود دارد و همه آن اسرار نزد خداوند است، ابراز کرد: خلقت جهان فلسفه دارد از این رو احکام الهی نیز دارای فلسفه است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه فلسفه احکام برخی در قرآن کریم و برخی در احادیث بیان شده است، اظهار داشت: برای مثال خداوند در قرآن کریم مردم را به اقامه نماز و پرداخت زکات توصیه می‌کند و آن را عامل با تقوا شدن می‌داند.

وی افزود: در جای دیگر قرآن انسان‌ها را به گرفتن روزه امر می‌کند تا با تقوا شوند و در روایات نیز ائمه معصومین(ع) توصیه می‌کنند روزه بگیرید تا حال فقرا را درک کنید همچنین می‌فرمایند: انسان با روزه گرفتن یاد قیامت می‌کند؛ بنابراین برخی احکام دارای چند حکمت و فلسفه است.

حجت الاسلام بهشتی با بیان اینکه برخی احکام فلسفه‌اش در طول زمان مشخص می‌شود، گفت: گاهی اوقات فلسفه برخی احکام بیان نشده تا مشخص شود انسان به چه میزان تسلیم امر الهی است؛ بناراین فلسفه برخی احکام تعبد و تسلیم شدن است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: برخی احکام نیز فلسفه‌اش بیان نشده تا انسان خود به تکاپو بیوفتد تا با کسب علم به فلسفه احکام پی ببرد. یکی از احکام ارث است، طبق صریح روایات؛ ارثی که خداوند قرار داده برهم نزنید.

وی افزود: خداوند بهتر می‌داند چرا دیه مرد دو برابر زن است بنابراین دیه قیمت انسان نیست بلکه مصلحتی برای سامان دادن وضع افراد است.

حجت الاسلام بهشتی با استناد به روایتی از امام رضا(ع) که درباره اهمیت نماز جماعت بیان شده، عنوان کرد: حضرت مردم را به اقامه نماز جماعت توصیه می‌کنند و می‌فرمایند: نماز را به جماعت اقامه کنید تا اسلام علنی شود؛ علنی شدن اسلام سبب می‌شود حجت بر مردم تمام شود و اگر کسی طالب اسلام است به مسلمانان مراجعه کند.

استاد حوزه علمیه در پایان ادامه داد: حضرت در ادامه فرمودند: با اقامه نماز جماعت دنیا می‌فهمد که اسلام دین آشکاری است و مخفی نیست، در نماز جماعت تعهد افراد مشخص می‌شود، افراد یکدیگر را می‌شناسند و برای حل مشکلات دیگران متحد می‌شوند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات