۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۵۷۵۴۵۶
حجت الاسلام کرمی مطرح کرد؛

پذیرش توبه حضرت آدم در روز عرفه به واسطه خمسه طیبه

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه توبه گناهان صغیره و کبیره انسان را پاک می‌کند، گفت: خداوند توبه حضرت آدم(ع) و حضرت حوا(س) را پس از ۵۰۰ سال دوری در روز عرفه پذیرفت.
حجت الاسلام کرمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام کرمی استاد حوزه علمیه امروز پیش از دعای پرفیض عرفه در مهدیه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: عرفه از نظر معنوی و عظمت روز منحصر به فردی است.

وی افزود: امام صادق(ع) می‌فرمایند: اگر کسی در ماه مبارک رمضان و لیالی قدر گناهانش آمرزیده نشود امیدی به آمرزش او تا سال بعد نیست مگر آن که بتواند روز عرفه را درک کند.

حجت الاسلام کرمی با بیان اینکه خداوند در روز عرفه به همه موجودات و مخلوقات نظر لطف می‌اندازد، ابراز کرد: امام حسین(ع) در چنین روزی قبل از حرکت به سوی کربلا دعای عرفه را به طور ایستاده قرائت کردند نقل است در آن هنگام به قدری حضرت گریستند که پیراهن ایشان خیس و خاک اطرافشان گل شده بود.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه انسان در روز عرفه کسب معرفت حقیقی را باید از خداوند درخواست کند، اظهار داشت: حضرت آدم(ع) و حضرت حوا(س) در چنین روزی پس از 500 سال گریه و دوری از بهشت در روی زمین به هم رسیدند و با گریه و تضرع از محضر خداوند درخواست بخشش کردند.

وی با بیان اینکه خداوند توبه حضرت آدم(ع) و حضرت حوا(س) را در روز عرفه قبول کرد، گفت: حضرت آدم(ع) و حضرت حوا(س) بهشت را درک کرده بودند و می‌دانستند چه نعمت بزرگی را از دست داده‌اند امام صادق(ع) می‌فرمایند: اگر بوی پیراهن یک حوری بهشتی در محیط دنیا بپیچد همه مردها در زمین تلف می‌شوند؛ نعمات بهشت به هیچ عنوان قابل مقایسه با نعمت‌های زمینی نیست از این رو نمی‌توانیم حال حضرت آدم(ع) را درک کنیم.

حجت الاسلام کرمی ادامه داد: حضرت آدم(ع) و حضرت حوا(س) در روز عرفه به محضر خداوند عرضه داشتند، بارالها؛ ما به خودمان ظلم کردیم؛ گناه انسان خدشه‌ای به خداوندی خدا وارد نمی‌کند بنابراین توبه عنایت خداوند به انسان است تا از گناه کرده پشیمان شود.

استاد حوزه علمیه گفت: حضرت آدم(ع) هنگام توبه خداوند را به پنج تن آل عبا قسم دادند و خداوند نیز توبه ایشان را به حرمت گوهر وجودی خاندان رسول خدا بخشید.

وی درباره توبه حقیقی، خاطرنشان کرد: خداوند توبه حقیقی را می‌پذیرد و توبه حقیقی توبه‌ای است که انسان از گناه انجام داده پشیمان شود و دیگر به سراغ انجام آن گناه نرود. توبه گناهان صغیره و کبیره انسان را پاک می‌کند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات