۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۵۷۶۷۵۶
آیت‌الله امامی کاشانی:

پیام اصلی حادثه عاشورا جهاد و فداکاری است

آیت‌الله امامی کاشانی با بیان این‌که فداکاری ابعاد مختلفی دارد، گفت: پیام اصلی حادثه عاشورا جهاد و فداکاری است.
آیت الله امامی کاشانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله محمد امامی کاشانی امام‌جمعه موقت تهران عصر امروز در دیدار با برگزیدگان جشنواره خوارزمی مدارس علمیه شهید مطهری مشهد با اشاره به فرارسیدن ماه محرم گفت: حادثه عاشورا در هر زمان مطابق با آن عصر آثار و حرکتی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: در زمان ما حادثه عاشورا اوج بیشتری گرفته و پیام وسیع‌تری دارد. پیام حادثه عاشورا مسئله فداکاری است فداکاری در اصل و ابعاد مختلف باید باشد ما وقتی فداکاری و ایثار را دیدیم فوری سراغ شهادت می‌رویم درحالی‌که شهادت یک بعد آن است.

امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیأت دولت که فرمودند باید کار شبانه‌روزی کرد یادآور شد: جهاد یعنی همین‌که انسان از وقت خوراک خواب و جلسات طولانی بزند و به سراغ حل مشکلات اقتصادی مردم برود.

وی اظهار کرد: مشکلاتی که رهبری روی آن تأکید و به مسؤولان تذکر داده‌اند باید با علم و تحقیق انجام شود. پژوهش در مسائل اجتماعی اگر انجام شود جهاد است بنابراین یکی از نتایج آثار حادثه عاشورا باید این باشد که همه اهل جهاد و فداکاری باشند.

آیت‌الله امامی کاشانی سپس وظائف طلاب را برشمرد و گفت: کسی که در حوزه تحصیل می‌کند یک بعد آن تحول علمی است، تحول علمی به معنای آن‌که کسانی درگذشته بحثی پیرامون مسئله علمی و فقهی فلسفی یا کلامی مطرح کردند دیگران بیایند مطالعه و آن بحث‌ها را تکمیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: گذشتگان کارهایی را کرده‌اند آیندگان می‌آیند و روی گذشته‌ها بررسی می‌کنند اشکالات را درآورده و برطرف می‌کنند و بعد آن را به‌صورت معلوماتی که ناب و درست است ارائه می‌دهند. بنابراین یک رسالت شما تحول و تکامل علم است.

امام‌جمعه موقت تهران همچنین گفت: این‌گونه نیست که بگوییم کاری انجام‌ شده و تمام است مخصوصاً در حوزه‌های علمیه شیعیان چون کلام اهل‌بیت در آنان مطرح است اهل‌بیت با منبع وحی در ارتباط بوده مطالب را از همان کانون وحی گرفته و به مردم می‌دادند.

وی افزود: موضوع دیگر آن مسائلی که برای جامعه مؤثر است فقط جنبه علمی دارد و فرهیختگان علم می‌دانند باید برای عموم مردم تفکیک شود آن بخش‌ها را تبیین و توضیح دهند موضوع سوم این‌که این مسائل را بر طبق نیازهایی که انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی و دنیا دارد شرح دهند.

آیت‌الله امامی کاشانی تصریح کرد: بنابراین رسالت حوزه‌ها و طلاب در ابعاد مختلف مهم است اگر به یک بعد آن فکر و ابعاد دیگر را رها کنیم اشتباه کرده‌ایم. اگر کسی فقه را مطرح و فقط بعد اجتماعی آن را عنوان کند این دیگر تبیین فقه و یا فلسفه نیست بلکه ابعاد دیگری هم دارد که مربوط به توده انسان‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: طلاب علوم اسلامی رسالتی بزرگ، گسترده و کمی و کیفی دارند وظیفه مبلغان درزمینهٔ حل مسائل اقتصادی سیاسی اخلاقی باید با قلم و بیان تبیین شود./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات