محبت به دنيا مرگ را دشوار مي كند
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل چهارشنبه شب در مراسم عزاداري سفيد شهر در ادامه بحث معاد و تعدد آيات قرآن در موضوع معاد گفت: علت توجه به معاد براي اين است كه زندگي انسان در برزخ و عالم قيامت ابدي است در حاليكه زندگي دنيا بيشتر از يكصد سال نيست.
وي افزود: قرآن توصيه مي كند تا انسانها به دنبال زندگي ابدي خود باشند، چرا كه دنيا مزرعه آخرت است و تا زماني كه انسان زندگي دنيايي دارد مي تواند آخرت را خود را بسازد چرا كه هيچ كاري از انسان بعد از مرگ ساخته نيست.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: دنيا نزد خدا بي ارزش ترين چيز است اما همين دنيا براي انسان مومن كه براي ساخت آخرت خود تلاش كرده است بهترين فرصت است و ضمن اينكه بايد از لحظه به لحظه زندگي دنيا براي ساختن آخرت استفاده و بهره برد چون دنيا مانند ابر زودگذر است.
وي افزود: هرچند دنيا بي ارزش است اما بايد قدر لحظه به لحظه دنيا را دانست و به دنبال سلامت جسم و روح خود بود و از دنيا بيشترين بهره برداري را براي آخرت داشت چرا كه انسان بايد از دنيا براي آباد كردن آخرت استفاده كند.
حجت الاسلام شاه فاضل در ادامه با اشاره به دو نگاه متفاوت اسلامگرا و غربگرا به مرگ، بیان کرد: غربگرا خدا را انكار و مرگ را جزء طبيعت دانسته و بعد از مرگ همه چيز را تمام شده مي داند اما اسلامگرا مرگ را انتقال از اين دنيا به دنياي آخرت و حساب و كتاب و بهشت و جهنم مي داند.
وي افزود: گروهي از مسلمانان واجبات دين را انجام مي دهند اما نگاه شان به مرگ غربي است و به همان اندازه ها كه غربي ها از مرگ مي ترسند اين گروه از مسلمانان نيز از مرگ هراس دارند و همانگونه كه آنها براي آخرت خود تلاش نمي كنند اين گروه از مسلمانان نيز براي آخرت خود كاري را انجام نمي دهند.
دبير جامعه روحانيت كاشان بر لزوم جدي موضوع قيامت تأكيد كرد و گفت: هر چند برخي تصور مي كنند آخرت خيلي دور است اما آخرت را نمي توان انكار كرد و بيشتر از آنچه تصور شود خيلي به انسان نزديك است.
حجت الاسلام شاه فضل افزود: مرحوم شيخ عباس قمي در كتاب منازل الاخره خود مي فرمايد، انسان از لحظه مرگ تا لحظه اي كه مي خواهد وارد بهشت يا جهنم شود 50 موقف پيش روي خود دارد كه نخستين موقف مرگ و اندكي قبل از مرگ است كه به تعبير قرآن سكرات كه همان سختي مرگ است.
وي افزود: امام سجاد در دعاي ابوحمزه ثمالي مي فرمايد، من براي لحظات مرگ اشك مي ريزم و گريه مي كنم در حالي كه نمي دانم در مسير زندگي كجا خواهم رفت و هنگام مرگ هيچكدام از اعضا و جوارح انسان كارآيي ندارد.
دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه برخي انسانها آرزوي مرگ دارند، گفت: مرگ براي اين افراد خيلي شيرين است و مانند اين است كه قصد فرار از دنيا را دارند.
حجت الاسلام شاه فضل با بيان اينكه براي رسيدن به مرگ راحت و آسان نياز به عوض كردن سبك زندگي است ابراز کرد: سبك زندگي ما به گونه اي است كه مرگ خود را روز به روز سحت تر مي كنيم در حالي كه براي رسيدن به مرگ راحت بايد در سبك زندگي خود تغييراتي را اعمال كنيم.
وي به سختي مرگ اشاره كرد و ادامه داد: مرگ براي انساني كه به دنيا دلبستگي دارد به شدت سخت و عذاب آور است و نمي تواند به راحتي از اين دلبستگي جدا شود چرا كه انسان هنگام مرگ تمام هستي خودش را از دست مي دهد.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: براي راحتي مرگ قرآن مي فرمايد، انسان بايد به مرحله اي برسد كه هرچه به او مي دهد خوشحال نشود و هر چه از او مي گيرند ناراحت نشود.
وي با اشاره به اينكه انسان روز به روز به دنيا وابسته تر و حريص تر مي شود، افزود: به هر اندازه كه از عمر انسان مي گذرد به همان اندازه نسبت به دنيا حريص تر مي شود در واقع مرگ را براي خودش سخت تر مي كند، از اين رو اگر مي خواهيم مرگ براي ما آسان شود بايد محبت دنيا را از خود دور كنيم.
حجت الاسلام شاه فضل همچنين به دومين عاملي كه مرگ را سخت مي كند اشاره كرد و گفت: ويژگي اعتكاف اين است كه انسان از دنيا كنده مي شود و به معنويت نزديك مي شود، به اين معني كه اعتكاف ابتدا سخت و دشوار است اما در انتها خيلي آسان است، چون انسان از فاز دنيا خارج و وارد فاز معنويت مي شود.
دبير جامعه روحانيت كاشان بیان کرد: اگر انسان اهل عبادت و نماز و معنويت باشد به مرحله اي مي رسد كه مرگ برايش لذت بخش مي شود چون با نماز لذت هايي برده كه با مرگ به وادي لذت هاي معنوي مي رسد.
وي دل كندن از دنيا و بيرون كردن محبت دنيا از دل و ارتباطات معنوي دروني را دو مؤلفه مهم و اساسي براي آسان شدن سختي مرگ دانست و گفت: مرگ سخت و وحشتناك را مي توان با دل كندن از دنيا و افزايش معنويت دروني تبديل به مرگ راحت كرد./1307/پ203/ب1