رابطه صمیمانه استاد و طلبه، رمز مجتهدپروری در حوزه علمیه
حجتالاسلام والمسلمین محمد شمس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه نظام آموزشی حوزه علمیه استاد محور است، اظهار داشت: وجه تمایز نظام استاد محور با سایر نظامهای آموزشی در این است که طلبه به دلخواه خود استاد را انتخاب میکند و بهاینترتیب انتخاب اساتید خبره در عرصههای مختلف برای طلبه ممکن است.
مدیر حوزه علمیه یزد تصریح کرد: در نظام استاد محور اضافه بر مراوده دوستانه طلبه با استاد، استاد طلبه را به چشم فرزند خود مورد تفقد قرار میدهد به همین دلیل نسبت به آموزش طلبه و آموختن درس از سوی طلبه حساس است و در این نظام استاد صرفاً مسئول آموزش طلبه نیست بلکه در کنار آموزش طلبه تربیت اخلاقی و معنوی طلبه را نیز بر عهده دارد که همین رابطه تنگاتنگ طلبه با استاد و نگرش پدر و فرزندی در موفقیت طلاب نقش مهمی دارد.
وی با اشاره به اینکه ارتباط طلبه و استاد در نظام آموزشی حوزه تنها محدود به ساعات درسی نیست، تصریح کرد: استاد بهصورت مستمر با طلبه ارتباط دارد و این ارتباط، ارتباطی صمیمانه است که استاد همیشه و همواره با طلبه مأنوس است و در مقابل طلبه نیز به استاد بهعنوان مرشد راه و طی طریق طلبگی و بندگی خداوند اعتماد کامل دارد.
حجتالاسلام والمسلمین شمس حداقلی شدن تعطیلات در حوزه های علمیه و کم کردن تعطیلات را از دیگر رموز موفقیت طلاب در حوزه های علمیه دانست، افزود: اشتغال دائم به تحصیل در موفقیت طلاب حوزه نقش مهمی دارد درحالیکه در سایر نظامها به این شکل نیست.
وی نظام مباحثه و نظام پیش مطالعه دروس را از دیگر دلایل موفقیت حوزه های علمیه در مقایسه با سایر نظامهای آموزشی عنوان کرد.
مدیر حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اهمیت به درس و وعظ به حدی در حوزه های علمیه اهمیت دارد که بعضی از بزرگان و علمای حوزه تنها دو روز در سال را تعطیل کرده و بقیه ایام سال را مشغول تدریس و تحصیل علوم دینی بودند.
حجتالاسلام والمسلمین شمس مراوده دوستانه و صمیمی استاد و طلبه را رمز مجتهد پروری در حوزه های علمیه دانست و یادآور شد: در حوزه های علمیه طلبه تنها به کتابهای درسی موجود اکتفا نکرده بلکه به تراث، یا همان کتابهای مرجع علمی گذشتگان رجوع داشته و این رجوع موجب موفقیت طلاب میشود./837/ت302/ب1