۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۵
کد خبر: ۵۸۰۲۱۱
تاملی بر سخنان ترامپ در سازمان ملل متحد؛

نقطه آشکارساز انزوای آمریکا

ترامپ خود نیز به خوبی می داند که باید در آینده ای نزدیک رسما شکست خود و مهره های عربی واشنگتن را در منطقه غرب آسیا اعلام کند. بی دلیل نبود که او حدود یک ماه قبل لشگر کشی ها و حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا را بیهوده و بی دلیل خوانده بود!
نظامیان آمریکایی

به گزارش خبرگزاری رسا، بدون شک رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا  اصلی ترین بازنده نشست مجمع عمومی امسال در نیویورک محسوب می شود. اظهارات دونالد ترامپ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با خنده حضار رو به رو شد ، به گونه ای که بسیاری از تحلیلگران آمریکایی نسبت به این موضوع ابراز تاسف کرده و حضور ترامپ در کاخ سفید را مترادف با "انزوای بین المللی آمریکا"دانستند.

همچنین بسیاری از رسانه های آمریکایی، تمسخر عالی ترین مقام آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را بی سابقه خوانده و سیل انتقادات خود را روانه کاخ سفید ساختند. با این حال در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت :

بخش مهمی از سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مصرفی داخلی داشت. کاهش محبوبیت ترامپ و جمهوری‌خواهان در برخی ایالات مهم آمریکا( که آنها را در آستانه شکست در انتخابات میاندوره ای کنگره قرار داده است ) و تشدید تقابل جامعه جهانی با دولت آمریکا، رئیس جمهور این کشور را بر آن ساخت تا از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سخنرانی دیگری را برای شهروندان آمریکایی ایراد کند. به کارگیری واژگانی مانند "آمریکای قدرتمند" و " جهان امن" دقیقا ما را به یاد رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 می اندازد. ترامپ تلاش کرد تا این مفاهیم انتزاعی را بار دیگر در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره در ذهن رای دهندگان آمریکایی زنده کند. از این رو در تحلیل محتوای سخنان ترامپ نباید مخاطبان وی را صرفا بازیگران بین المللی و اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد دانست.

موضوع دیگری که باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد، حرکت ترامپ در لابه لای پارادوکسها و چندگانگی هاست: او از یک سو بدترین الفاظ را در قبال ایران به کار برده و سخن از تحریم اقتصادی کشورمان به میان می آورد و از سوی دیگر، علاقه خود برای مذاکره با ایران را کتمان نمی کند! مشابه چنین موضعی را وی در قبال مسائلی مانند اختلافات جاری در ناتو و اعمال سیاست‌های حمایت گرایانه اقتصادی در قبال اتحادیه اروپا و چین دارد. همچنین ترامپ در بخشی دیگر از سخنان خود ، ادعای نابودی داعش در سوریه و عراق ( توسط آمریکا) را مطرح می کند!

این در حالی‌است که مطابق شواهد و مستندات موجود، ایالات متحده تا آخرین لحظات نابودی داعش از این گروه تروریستی و تکفیری، که اتفاقا ساخته و پرداخته دست دولت قبلی آمریکاست، حمایت کرد و در حال حاضر نیز کاخ سفید کماکان اصلی ترین مامن و پناهگاه گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه غرب آسیا محسوب می شود. همچنین ترامپ از تلاش عربستان و امارات برای پایان دادن به جنگ یمن گفت، بدون آنکه پرده از نقش مخرب واشنگتن در ایجاد این جنگ و کشتار مردم مظلوم و بی‌گناه در صنعا و عدن و ...بردارد.

ترامپ خود نیز به خوبی می داند که باید در آینده ای نزدیک رسما شکست خود و مهره های عربی واشنگتن را در منطقه غرب آسیا اعلام کند. بی دلیل نبود که او حدود یک ماه قبل لشگر کشی ها و حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا را بیهوده و بی دلیل خوانده بود! ترامپ در حال زمینه سازی برای هدایت و مدیریت افکار عمومی آمریکا و دنیا، پس از شکست در یمن و سوریه است.

در نهایت اینکه سخنرانی اخیر ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، نماد  استیصال وی و فراتر از آن "نقطه آشکار ساز انزوای آمریکا"   در نظام بین الملل محسوب می شود. انزوا و عزلتی که در آینده نیز ادامه خواهد یافت... ./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات