۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۵۸۰۸۱۵
استاد حوزه علمیه خراسان:

اساتید حوزه با استفاده از روش‌های نوین برای تربیت علمی و تهذیبی طلاب همت کنند

استاد حوزه علمیه خراسان گفت: باید اساتید حوزه‌های علمیه با بهره‌گیری از روش‌های نوین و علم روز برای تربیت علمی و تهذیبی طلاب همت مضاعف داشته باشند.
حجت الاسلام داودی نژاد

حجت‌الاسلام مسلم داودی نژاد، استاد حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به راهکارهای تربیت مطلوب طلاب، با تأکید بر شناخت اساتید حوزه علمیه از قوانین کلی تربیت، اظهار کرد: قانون نخست این است که هدف از تربیت من در حوزه چیست؟ هدف من این نیست که هر کسی را به هر قیمتی آدم کنم و هدف من جمع کردن مرید نیست بلکه هدف من این است که مردم را سمت دین جذب کنم و اگر این هدف است من مأمور به وظیفه هستم نه نتیجه.

وی تصریح کرد: قانون بعد در تربیت این است که مقوله تربیت هم آموختن و هم تجربه کردن است.

حجت‌الاسلام داودی نژاد اضافه کرد: برای این‌که علم به عمل تبدیل شود باید چهار مرحله دانش، بینش، مهارت، انگیزش طی شود، طلبه باید دانش را یاد بگیرد، با بینش آن را بفهمد، با مهارت تکنیک‌های لازم را یاد بگیرد و با انگیزش برای عملی کردن موضوع شور داشته باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر می‌خواهیم خشم فردی را از بین ببریم در گام نخست باید فرد بداند خشم چیست، بعد اهمیت آن را درک کند و با قصه و تمثیلاتی که استفاده می‌کنیم قبح خشم را به او نشان دهیم.

حجت‌الاسلام داودی نژاد افزود: گاهی طرف می‌داند خشم چیست و قبح آن را هم درک کرده، اما نمی‌داند چگونه آن را کنترل کند که در اینجا باید مهارت‌ها را به او بیاموزیم، گاهی حتی مهارت کنترل خشم را هم دارد اما باز هم پرخاشگری می‌کند چون دلش می‌خواهد و در اینجا باید در او انگیزه ایجاد کنیم.

این استاد حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: درزمینهٔ تربیت طلاب باید اساتید مدارس علمیه با بهره‌گیری از روش‌های نوین و مبتنی بر علم روز همت مضاعف داشته باشند تا طلاب از نظر علمی، تهذیبی و فرهنگی رشد روزافزون داشته باشند./9314/ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات