۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۵۸۰۹۱۷
استاد دانشگاه شیکاگو:

قوانین قرآن فراتر از مقررات حقوق بشر است

استاد دانشگاه شیکاگو با بیان اینکه قوانین قرآن فراتر از مقررات حقوق بشر است، گفت: قرآن کریم زن و مرد را از یک نفس واحده می‌داند و بین آنها تبعیضی قائل نشده است.
حقوق بشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، صفا المیرزانا استاد دانشگاه شیکاگو، امروز در نشست علمی «زن مسلمان در دنیای مدرن، چالشها و راهکارها» که در مجتمع آموزش عالی علوم اسلامی کوثر برگزار شد، گفت: آیا شما تصور می‌کنید حجاب ظلم به زن است؟

وی افزود: غربی‌ها معتقد هستند زنان مسلمان به دلیل داشتن حجاب تحت ظلم قرار گرفتند در حالی که این چنین نیست.

المیرزانا با بیان اینکه در جامعه بشری زنان نیز حق و حقوقی دارند که باید رعایت شود، ابراز کرد: یکی از قوانین حقوق بشری این است که زن و مرد هیچ تفاوتی باهم ندارند و از نظر حقوق انسانی یکی هستند.

استاد دانشگاه شیکاگو بیان داشت: بعضا برخی افراد آیات الهی را که در زمینه تعدد زوجات نازل شده را چیزی جز تبعیض علیه زنان معنا نمی‌کنند و می‌گویند اینکه مرد اجازه چهار همسر و زن تنها باید یک همسر داشته باشد تبعیض قائل شدن بین مرد و زن است.

وی ادامه داد: سخنان آنان در این زمینه با این اوصاف به هیچ عنوان درست و قابل قبول نیست و می‌توان حقوق و نقش زنان را در این زمینه بیشتر مورد بحث و بررسی قرار داد. مسلمانان محافظه کار مدام می‌خواهند بگویند اسلام بین زن و مرد تبعیض قائل شده است.

المیرزانا با اشاره به نقش زن در آیات قرآن، عنوان کرد: قرآن می‌فرماید: زن و مرد از یک نفس واحده خلق شدند؛ قرآن هیچ ایده‌ای ندارد که حوا از آدم خلق شده باشد که نشان دهد جایگاه حوا پایین‌تر از آدم است.

استاد دانشگاه شیکاگو ادامه داد: خداوند می‌فرماید زن و مرد یکی هستند بنابراین ما این سخن را قبول داریم و نمی‌توانیم بین زن و مرد فرق قائل شویم. به هیچ عنوان بنده تصور نمی‌کنم قرآن کریم جانبداری نسبت به زن و مرد انجام داده باشد بنابراین هیچ تبعیضی در قرآن نسبت به این دو وجود ندارد.

وی با بیان اینکه قرآن به هیچ عنوان متذکر مردسالاری نیست، عنوان کرد: گرچه قرآن تفکر آزادمنشانه‌ای نسبت به حقوق بشر دارد و از آن هم فراتر است اما برخی افراطی گری‌ها و جبهه‌ گیری‌هایی که در جهان اسلام وجود دارد سبب شده این قوانین حقوق بشری قرآن نادیده گرفته ‌شود./813/پ202/ب1

ارسال نظرات