۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۵۸۰۹۸۴
سرمقاله؛

پایان بی‌دولتی

اتفاقات دو روز اخیر بازار ارز و سرمایه نشان می‌دهد که دولت امکان مدیریت این فضا را دارد و می‌تواند با اتخاذ سیاست‌ها و تنظیم و نظارت بر اجرای آن‌ها، حربه افزایش قیمت دلار روانی را از دست دشمن و بدخواهان بگیرد.
دلار

به گزارش خبرگزاری رسا، اتفاقات دو روز اخیر بازار ارز و سرمایه نشان می‌دهد که دولت امکان مدیریت این فضا را دارد و می‌تواند با اتخاذ سیاست‌ها و تنظیم و نظارت بر اجرای آن‌ها، حربه افزایش قیمت #دلار_روانی را از دست دشمن و بدخواهان بگیرد.

هرچند به‌سرعت این سؤال مطرح می‌شود که چرا طی 9‌ماه گذشته چنین کاری صورت نگرفته، اما با چشم‌پوشی می‌توان حالا این نکات را مطرح کرد که اولاً تلاطمات بازار، روانی‌تر از آن چیزی بود که تصور می‌شود؛ در روزی که ایران با موشک‌های بالستیک خود، داعش را در نزدیکی پادگان‌های آمریکایی‌ زیر ضربه گرفت (و قبلاً بعضی‌ها موشک را مخل سیاست‌بازی‌هایشان معرفی کرده بودند)‌ دلار افت کرد و نشان داد که اقتدار، ضامن ثبات در همه زمینه‌هاست.

ثانیاً برخورد با مفسدان و صدور حکم اعدام برای برهم‌زنندگان نظام اقتصادی به‌علاوه مواجهه با سایت‌ها و سامانه‌های قیمت‌ساز -که قطعاً باید در پیام‌رسان‌های تحت کنترل نیز به اجرا درآید- می‌تواند به چه میزان خاطیان و گردن‌کشان را به عقب براند.

ثالثاً قدرت‌نمایی بانک مرکزی گویای این حقیقت است که ارتباط بازارهای مالی ایران با خارج از کشور به‌نحوی است که می‌توان تا حد زیادی آن را منقطع از فشارهای خارجی، منظم و آرام کرد. و نهایتاً اینکه حالا باید روشن شود که نقش پتروشیمی‌ها و عوامل درون دولتی در نابسامان کردن بازار تا چه حد بوده که به مجرد اعمال فشار بر آن‌ها، امکان ایجاد شرایط تازه فراهم شد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات