۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۵۸۳۳۱۷
آیت الله فاضل لنکرانی:

حماسه اربعین لبیک آزادی خواهان جهان به سیدالشهدا است

عضو جامعه مدرسین شکوه و عظمت اربعین را عنایت الهی دانست و گفت: اگر حج لبیك به خدای تبارك و تعالی است، اربعین هم لبیك به امام حسین(ع) محسوب می شود.
آیت الله فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در پایان درس خارج اصول خود با اشاره به پیش رو بودن ایام اربعین گفت: روایت می فرماید یکی از علائم مؤمن زیارت الاربعین است.

وی افزود:  البته زیارت به دو صورت معنا می شود، صورت اول همین معنای ظاهری یعنی رفتن به زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین است، همچنین بعضی از بزرگان احتمال دادند كه مراد خواندن زیارت اربعین است، حالا قدر جامع این است كه شیعه مؤمن مسلمان باید به اربعین امام حسین(ع) توجه ویژه داشته باشد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به مصادیق بزرگداشت و توجه ویژه به اربعین اظهار داشت: یك مصداق این است كه در شهری كه هستیم عزاداری و سوگواری كنیم، یك مصداق رفتن به زیارت امام حسین(ع) است، مصداق بالاتر این بزرگداشت پیاده‌روی آن هم از فاصله‌های دور برای زیارت امام حسین (ع) كه در روایات برای زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده سفارشات بسیاری شده است.

وی ادامه داد: آنچه انسان از روایت می فهمد این است كه شیعه باید به اربعین امام حسین(ع) یك توجه ویژه داشته باشد، اگر اربعین بیاید و برود اما انسان نه توجهی داشته باشد و نه عزاداری خاصی كند، نشانه ضعف در شیعه بودن است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که سال‌هاست با عنایت خداوند متعال پیاده‌روی اربعین شكوه و عظمتی برای پیروان امام حسین(ع) پیدا کرده است، اظهار داشت: در این حماسه عظیم اكثریت شیعه هستند  اما اهل‌سنت، مسیحی ها و سایر فرق و مذاهب هم می آیند، این پیاده‌روی برای لبیك به امام حسین(ع) كه این چند ساله شكوه و عظمت پیدا كرده است.

وی عنوان کرد: اگر حج لبیك به خدای تبارك و تعالی است، اربعین هم لبیك به امام حسین(ع)  محسوب می شود، باید توجه داشته باشیم که از این حقیقت به هیچ وجه نباید چیزی اضافه كنیم یا كم كنیم، یعنی هر كسی كه به امام حسین(ع) لبیك میگوید یعنی راهی كه امام حسین(ع) رفته و فداكاری كه ایشان کرده برای ما خیلی ارزش دارد و می خواهیم این موارد را در زندگی خود معیار و شاخص قرار دهیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر از این حركت گروه‌ها، اشخاص و نهادها بخواهند استفاده‌های دیگری كنند مثلاً در اربعین به جای اینكه عكس شهدای عراق و مدافع حرم را مطرح كنند، برای تبلیغ از دیگران استفاده کنند درست نیست.

وی اضافه کرد: اگر حماسه اربعین از حالت لبیك به امام حسین(ع) خارج شود درست نیست، باید این رمز را حفظ كنیم که بحمدالله ایران خیلی با قوت و قدرت در این صحنه حضور دارد، طلبه‌ها هم الحمدلله در موكب‌ها و راه‌ها حضور دارند و باید به تبلیغ بپردازند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که روحانیت وظیفه دارد تبلیغ امام حسین(ع) را انجام دهد، گفت: تبلیغ راه امام حسین(ع)، تبلیغ جهاد و معرفی دشمنان حضرت همه در لبیك یا حسین(ع) وجود دارد، باید بگوییم چه كسی دشمن امام حسین(ع) در زمان معاصر است، حقیقت خالص حرکت اربعین را باید حفظ کرد.

وی درباره این که اربعین علامت ظهور است یا خیر افزود: در صدا و سیما واقعاً خلاف این مطلب مكرر مطرح میشود؛ علائم ظهور یك امور توقیفیه است مثل خود علائم قیامت میماند، همان طوری كه علائم قیامت توقیفی است، علائم ظهور هم توقیفی است، علائم خود ظهور هم بین حتمی و غیر حتمی است، غیرحتمی اش روایات مختلف دارد و حتمی اش هم ادله مختلف دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: اگر به مردم و جوان‌ها تفهیم كنیم ظهور همین‌ روزهاست، بعد هم برای آن استدلال درست كنند، چرا میگویند اربعین از علائم ظهور است؟ چون وقتی حضرت ظهور میكند اولین مطلبی كه وقتی تكیه برکعبه می كنند  می فرماید من فرزند حسین(ع) هستم، در اینكه منتقم اصلی و ولی دم واقعی امام حسین(ع) حضرت حجّت (عج) است شكی نیست.

وی ادامه داد: آن حقیقت ظهور می كند و در رأس امور ایشان هم انتقام از خون سیدالشهدا(ع) و از دشمنان امام حسین(ع) است  ولی چه ارتباطی دارد كه بگوییم راهپیمایی اربعین از علائم ظهور است، در این صورت باید بگوییم همه عزاداری ها و عزاداری روز عاشورا که در كل دنیا بیشتر از اربعین جمعیت وجود دارد علامت ظهور است چرا که در  ایران، هند، پاكستان، عراق و كشورهای دیگر بیش از 100 میلیون نفر حضور پیدا کردند، چقدر بعد ازشهادت امام حسین(ع) عاشورا داشتیم می توانیم بگوییم این عاشوراها از علائم ظهور هستند؟ نمیشود این را گفت.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: البته تمام این حركت‌ها، عزاداریها، اصل نهضت مقدس، نهضت جمهوری اسلامی و انقلاب زمینه‌ساز است و من قبول دارم، ما با حركت اربعین باید به غیر مسلمان‌ها بگوییم حسین بن علی(ع) چه كسی بوده، به دست چه كسی كشته شده و چه اهدافی داشته است.

وی عنوان کرد: هر چه عظمت امام حسین(ع) گسترده شود برای ظهور آن حضرت زمینه‌سازی میشود  اما نمی توانیم بگوییم این از علائم است، علامت یعنی اینكه چند سال دیگر حضرت باید بیاید، بعد كه نمی آید جوان‌ها میگویند شما كه گفتید این علامت است، آن وقت مشكل به وجود می آید، لذا این تحریفات را هم در اربعین انجام ندهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ما با اربعین باید خودمان را به امام حسین(ع)  نزدیك كنیم و فلسفه محرم و صفر و عزاداری ها همین است، باید بررسی کنیم حال که محرم تمام شد ما چقدر خودمان را به امام حسین(ع) نزدیك كردیم، باید ببینیم چقدر خودمان را برای اهداف حضرت آماده كردیم، ما باید در این راهپیمایی خودمان را برای اهداف امام حسین(ع) که از مصادیق جهاد ذّبی است آماده كنیم.

ارسال نظرات