۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۵۸۸۸۳۸
یادداشت؛

سخنی با وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی

مالیات اصلی‌ترین منبع تأمین اعتبار در بودجه كل كشور است، وصول و ایصال صحیح آن اصلی‌ترین چالش پیش روی مالیه عمومی كشور می‌باشد. افزایش درآمد مالیات باید از طریق گسترش دامنه مؤدیان مالیاتی محقق گردد، نه افزایش نرخ به‌طوری‌كه هیچ مؤدی نتواند از چنین وصول و ایصال صحیحی فرار نماید.
 مالیات

به گزارش خبرگزاری رسا، مالیات اصلی‌ترین منبع تأمین اعتبار در بودجه كل كشور است، وصول و ایصال صحیح آن اصلی‌ترین چالش پیش روی مالیه عمومی كشور می‌باشد. افزایش درآمد مالیات باید از طریق گسترش دامنه مؤدیان مالیاتی محقق گردد، نه افزایش نرخ به‌طوری‌كه هیچ مؤدی نتواند از چنین وصول و ایصال صحیحی فرار نماید. پدیده فرار مالیاتی چالشی است كه مدیریت دستگاه اجرایی هر سال نسبت به سال قبل باشناسایی مؤدیان جدید گروه‌های درآمدی در بخش‌های مختلف صنعت، تجارت، بازرگانی‌های خرد و كلان و خدمات از آن بیرون آید. فرار مالیاتی تنها به صورت استنكاف یا رد گم كردن مؤدیان بزرگ نیست بلكه عدم اجرای مّر قانون یا غفلت از رفتن به سراغ آنان هم هست كه به دو صورت مختلف آن در این مقال اشاره می‌شود، انتظار می‌رود وزیر امور اقتصادی و دارایی كه به تازگی از مجلس رای اعتماد گرفته است به آن اهتمام ورزد و پاسخگوی پرسش‌های مترتب بر آن باشد.

الف – درآمد اتفاقی:

هر شخص حقیقی و حقوقی كه در ایران در آمد تحصیل می‌كند، مشمول پرداخت مالیات مربوطه است. اگر دستمزد بگیر باشد كار فرمایش، اگر ارث و میراث باشد ورّاثش مسئول پرداخت مالیات متعلقه هستند. مسئول پرداخت مالیات ناشی از در آمد اتفاقی كیست؟ ردیف در آمدی آن در جدول شماره 5 قانون بودجه چیست؟ آیا مؤدیان مالیات درآمد اتفاقی در تشكیلات عریض و طویل سازمان امور مالیاتی رصد می‌شوند؟

اگر جواب مثبت است، عملكرد آن در 5 سال تصدی دولت تدبیر و امید چند میلیارد است؟ همه ساله  مردم شاهد برگزاری حراج تابلوهای گران قیمت در هتل‌های چند ستاره و اعطای جوایز گوناگون خودرو یا پول نقد در مراسمی كه از رسانه ملی پخش می‌شود هستند. آیا  صاحبان این درآمدهای اتفاقی، مالیات خود را پرداخت می‌كنند؟

ب- مسكن و خودروهای اختصاصی:

1- برخی از مقامات اعم از وزرا، معاونین رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و مدیران سه قوه از مسكن اختصاصی كه در اختیار آنها گذاشته می‌شود استفاده می‌كنند و برخی حتی پس از اتمام مأموریت هم به این استفاده تداوم می‌بخشند. سخن این است آیا مالیاتی را كه مقنن برای مسكن  اختصاصی وضع كرده را می‌پردازند؟ آیا ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی به هنگام پرداخت حقوق و مزایای این دسته از مقامات و مدیران ارشد نسبت به كسر مالیات مربوط به مسكن اختصاصی اقدام می‌كنند؟ سازمان امور مالیاتی چگونه بر این‌گونه وصول و ایصال‌‌ها نظارت اعمال می‌نماید؟!.

2- قریب به اتفاق مقامات و مسئولین و مدیران ارشد سه قوه حسب مورد از خودروی اختصاصی كه در اختیار آنها گذارده می‌شود، استفاده می‌كنند كه برخی از این مدیران پس از اتمام دوره تصدی هم خودروی مذكور را همچنان در اختیار می‌گیرند،آیا مالیات مربوطه را طبق قانون می‌پردازند؟

اگر پاسخ مثبت است عملكرد مالیات وصول و ایصال شده حاصل از خودروهای اختصاصی طی 5 سال گذشته چند میلیارد تومان می‌شود؟ اگر عملكردی ندارد، چرا؟  پس تكلیف اجرای قانون موضوعه چیست؟

3- ختم كلام؛ قانون موضوعه  عبارت است از بندهای الف و ب ماده 83 مالیات‌ها كه می‌گوید تا 30 درصد حقوق و مزایای این دسته از مدیران ارشد باید بابت مالیات استفاده از مسكن اختصاصی و تا 20 درصد حقوق و مزایا بابت استفاده از خودروهای اختصاصی از استفاده كنندگان اخذ شود، آیا می‌شود؟

عدالت مالیاتی و حكم آمره قانون و شرع ایجاب می‌كند برای پركردن شكاف‌های طبقاتی و رعایت بیت‌المال اولاً این‌گونه درآمدها در بودجه كل كشور ردیف جداگانه داشته باشد تا امكان استخراج تفریغ آن میسور باشد. ثانیاً در وصول و ایصال آن اهتمام ورزیده شود چرا كه نمی‌توان پذیرفت حقوق نجومی را گرفت اما مالیات متناسب با آن را نپرداخت./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات