شخصیت آیتالله شاهرودی برگرفته از اندیشههای بلند امام خمینی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، نماینده مجلس خبرگان رهبری با تسلیت ارتحال آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی گفت، گفت: ارتحال فقیه عالیمقام آیتالله هاشمی شاهرودی رحمتالله علیه مصیبتی اندوه بار برای کشور و حوزههای علمیه است.
وی افزود: این شخصیت دارای خصائص قابل ذکر و احیاناً تمایز بخش در زمینههای اجتماعی و علمی است.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی به فقه آیتالله هاشمی شاهرودی اشاره کرد و گفت: فقه آیتالله شاهرودی در سه سطح قابل مشاهده و ارزیابی است، نخست فقه مدرسهای و در مدرسه، بخشی از تکاپوی فقهی آیتالله شاهرودی در فضای مدرسه از رهگذر تدریس، تدوین و مباحثات و مداخلات قابلمطالعه و پیگیری است، در زمره فقه مکتوب و مدرسهای او حوزه فقه مسائل مستحدثه قرار دارد.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی عنوان کرد: فقه او در این حوزه حائز سه ویژگی مهم بود، ابتدا بهرهگیری روشمندانه از تکنیکهای فقهی در جایگاه خود و به صورتی دقیق، دوم رویکرد به گشودن راههای جدید معطوف به حل مسائل و سوم نتیجه محوری در طرح مباحث و عرضه نتایج مطالعات به شیوهای ملموس و مرتبط با نیازهای مخاطب فقه. بدین ترتیب آیتالله شاهرودی در فضای فقه مسائل مستحدثه، رویکردی عالمانه، مسئولانه و معطوف به حل مسأله داشت.
وی بیان داشت: اگر فقیهان و فقه پژوهان وجهه همت خود را بر شناسایی شیوه استنباط وی در این عرصه نهند، حاصل کار به احتمال زیاد دستیابی به عناصری در خور توجه و قابل پیگیری در ساحت مهم فقه مستحدثات خواهد بود.
نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان ادامه داد: مراجعه به مجموعه تأملات فقهی این فقیه خوش فکر در مسائل مستحدثه، فرصتی پژوهشی برای حوزههای علمیه و اهالی وادی پژوهش فقهی است.
وی با اشاره به فقه غیر مکتوب و حین اجرا گفت: افزون بر فقه مدرسهای آیتالله شاهرودی میتوان به رویهها ور گههای فقهی ویژهای در نگرش فقهی آیتالله شاهرودی اشاره کرد که در اثناء امور اجرایی و مدیریت و به اقتضاء و مراحل و اوضاع آن شکل گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داذ: این بخش از میراث فقهی آیتالله شاهرودی حاوی ایدهها و نکتهپردازیهای ارزشمندی است که برخی از آنها حتی میتوانند، در فرض پروردن و مطالعه زمینهساز شکل گیری نظریههای تازه و قابلطرح در سطح مدرسه علمی باشند، داشتن نگاه حداقلی به دامنه و نوع زندان در اسلام، ارائه ملاحظات نسبت به آیین دادرسی، افکندن نگاه ویژه به حل اختلاف قضایی از جمله این موضوعات است.
وی به حقوق اندیشی فقهی اشاره کرد و گفت: باید اعتراف کرد که«حقوق اندیشی در فقه» چندان رایج نیست و متأسفانه رویکرد تقابل انگار میان فقه و حقوق سایه بر ذهن بسیاری افکنده است و ایبسا بتوان گفت در نگاه برخی میان این دو، خط تمایز مطلق وجود دارد.
نماینده مجلس خبرگان افزود: ایشان دغدغهای مشخص و متمایز جهت ارائه حقوق بر پایه فقه داشت.
اصول آیتالله هاشمی شاهرودی
وی با بیان اینکه مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی، پل ارتباط دهنده اصول تطور یافته شهید صدر به نسل حاضر و آینده حوزههای علمیه است، افزود: قلم شیوا و جامع ایشان و تبویب و تنظیم و دستهبندی قابل ستایش ایشان نسبت به مباحث اصولی توانست نظریهها، ایدهها، اندیشهها و ادبیات اصولی شهید صدر را فراتر ازآ نچه در حلقات آن شخصیت آمده است را به مثابه درس خارج اصول شهید صدر به جامعه علمی عرضه بدارد.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: به یقین مدرسه اصولی شهید صدر وامدار تحرک ذهنی نیرومند این شخصیت اصولی و فقیه است، چنانکه در مقابل جوهره شخصیت اصولی و فقهی آیتالله شاهرودی تکوّن یافته در مدرسه شهید صدر و تغذیهکننده از افکار بلند فقهی حضرت امام خمینی(ره) است.
وی یادآور شد: شخصیت آیتالله شاهرودی معجونی از اندیشههای بلند امام خمینی(ره) و اندیشههای اساسی و اصول پرداز شهید صدر است.
نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: از مهمترین فصلهای رسا و درخشان تقریرات اصول شهید صدر در قلم آیتالله شاهرودی، معرفی سه مکتب اصولی اصفهانی، عرافی و نایینی است که بهصورت مکرر این سه مکتب در تفاصیل بحثهای اصولی، مورد مقایسههایی نکته سنجانه به گونهای دقیق قرار گرفتهاند که میتواند خاستگاهی مهم برای مکتب شناسی اصولی و مکتب سازی اصولی قرار بگیرد.
سلوک اجتماعی آیتالله هاشمی شاهرودی
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی به سلوک اجتماعی آیت الله شاهرودی اشاره کرد و گفت: از جمله ویژگیهای مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی حضور معنادار و در عین حال انقلابی او در فضای جامعه و سیاست بود.
وی یادآور شد: آیت الله شاهرودی نسبت به نظام و رهبری چارچوب پذیر و نسبت به جناحها چارچوب ناپذیر بود، به این معنا که به چارچوبهای جناحی تعبد و تقیدی نداشت و آنچه در نگاه او مهم و اساسی می نمود، تأمین مصالح اسلام، نظام و رهبری و تقید و تعبد نسبت به این سه رکن بود و از همین خاستگاه بود که مقام معظم رهبری حل اختلاف میان قوا را به او سپرد./9451/پ203/ب1