۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۵۹۳۰۶۱
آیت‌الله رشاد:

انسان نباید امروز خود را به احتمال فردایی تلخ نابود کند

انسان نباید امروز خود را به احتمال فردایی تلخ نابود کند
رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران گفت: انسان از توهم وقوع یک واقعه هولناک بیشتر از حقیقت آن رنج می‌برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: امام علی(ع) در کتاب شریف نهج‌البلاغه می‌فرمایند: هرگاه از چیزی ترسیدی و هیبت او تو را فرا گرفت خودت را در داخل آن بی انداز؛ زمانی که انسان از چیزی می‌ترسد و نگران است وقتی با آن مواجه می‌شود می‌بیند که آن مساله بسیار قابل‌هضم بوده و ارزش این‌همه نگرانی را نداشته است.

وی افزود: انسان با این فکر و ترس که مبادا گرفتار سختی و دشواری شود و یا مبادا به فلان درد مبتلا شود مدام در نگرانی و اضطراب به سر می‌برد؛ همین نگرانی برای او بسیار رنج‌آور و سخت است.

آیت‌الله رشاد در ادامه ابراز کرد: با نگرانی زندگی کردن و در هراس اینکه مبادا واقعه‌ای اتفاق بیفتد بسیار رنج‌آور است، گاهی این‌گونه سپری کردن بسیار تلخ‌تر، رنج‌آورتر و سخت‌تر از آن است که انسان در خود واقعه قرار بگیرد.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران بابیان اینکه انسان باید قدر حالت امن را بداند، اظهار داشت: انسان از توهم وقوع یک واقعه هولناک بیشتر رنج می‌برد تا اینکه در آن واقعه قرارگرفته باشد چراکه هنوز مشخص نیست انسان در متن آن واقعه هولناک قرار خواهد گرفت یا نه؛ بنابراین انسان نباید امروزش را به‌احتمال فردایی تلخ، تلخ‌تر کند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به اینکه توهم واقعه رنج‌آورتر از خود واقعه است، گفت: انسان حسابگر بیشتر رنج می‌برد تا انسانی که اعتنایی به این محاسبات و احتمالات ندارد، بشر امروز از بشر دیروز زندگی سخت‌تری دارد.

وی افزود: برای مثال درگذشته بیماری‌ها ساده و درمان آن نیز ساده بود اما امروز باوجود تکثر علم نماها اطلاعات درست و نادرست درباره خوراکی‌ها و بیماری‌ها نیز بسیار شده ازاین‌رو نگرانی انسان امروز به نسبت بیشتر از نگرانی گذشتگان است چراکه انسان امروز مدام خود را از خوردن و یا نخوردن نعمات الهی محروم و یا مجبور می‌کند که مبادا مبتلا به بیماری‌های احتمالی مانند سرطان و قند شود.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: انسان مدرن بیش از انسان سنتی در رنج و عذاب به سر می‌برد، انسان سنتی در آسایش و رفاه بود و هر چه داشت راضی بود اما انسان امروز هر چه پیش می‌رود نارضایتی‌هایش بیشتر می‌شود درنتیجه از داشته‌ها لذت نمی‌برد و مدام احساس سختی می‌کند.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: انسان امروز همواره یک وضع دیگری را مطالبه می‌کند و وضع موجود را مطلوب نمی‌داند به همین دلیل زندگی او بسیار سخت شده است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات