۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۵۹۴۴۳۴
امام جمعه بجنورد:

ایفای رسالت طلبگی مستلزم عمل‌گرایی روحانیت است

ایفای رسالت طلبگی مستلزم عمل‌گرایی روحانیت است
حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه فراگیری علم و آموختن دین به مردم است؛ اما علمی که در کنار آن عمل هم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در درس اخلاق حوزه علمیه استان، با اشاره به جایگاه و اهمیت فراگیری علوم دینی، اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که باید از سوی طلاب دقت شود وظیفه‌شناسی در این شرایط و زمان است.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع)، افزود: این امام همام می‌فرماید: «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس» و تأکید می‌کند عالم زمان‌شناس گرفتار شبهه نمی‌شود و شبهات و نادانی‌ها و نفهمی‌ها به کسی که عالم به زمان خود است، هجوم نمی‌آورند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه کسی که عالم به زمان خود باشد گرفتار هجمه‌ها و توطئه‌های دشمنان نمی‌شود، اضافه کرد: باید به اهمیت زمان‌شناسی و مخاطب شناسی و جامعه‌شناسی واقف باشیم و درس‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که عالم مفید باشیم.

وی گفت: امام محمدباقر (ع) می‌فرماید: «عَالِمٌ ینْتَفَعُ بِعِلْمِهِ خَیرٌ مِنْ سَبْعِینَ الْفَ عَابِدٍ»؛ یعنی عالمی که مردم از علم او بهره بگیرند از هفتاد هزار عابد بهتر است؛ به همین دلیل همه ما باید تلاش کنیم علم نافع را به دست بیاوریم تا جامعه از علم و عمل ما نفع ببرد.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: بنا به فرموده امام باقر (ع) عالمی که مردم از علم او بهره ببرند از هزار عابد برتر است چون مردم را از گمراهی نجات می‌دهد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی با تأکید بر اهمیت وظیفه‌شناسی از سوی روحانیت در جامعه امروز، خطاب به طلاب، اظهار کرد: باید ابتدا دین خود را بشناسیم تا وظیفه‌شناس باشیم و بتوانیم دین را به مردم ارائه دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه فراگیری علم و آموختن دین به مردم است، تصریح کرد: البته منظور علمی است که در کنار آن عمل هم باشد؛ وگرنه اگر انسان دریای علم باشد ولی عمل پشتیبان او نباشد حرف او اثر نمی‌کند؛ زیرا عالم بی‌عمل همانند چشمه بی‌آب است.

وی با اشاره به اینکه عملیاتی کردن علم سبب تأثیر در نفوس می‌شود، خاطرنشان کرد: زیبایی عالم به این است که به علم و اندوخته‌های خود عمل کند./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات