۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۵۹۴۷۹۴
در شیراز برگزار می‌شود؛

آیین بزرگداشت آیت‌الله شیخ صدرالدین حائری شیرازی

آیین بزرگداشت آیت‌الله شیخ صدرالدین حائری شیرازی
چهاردهمین سالگرد رحلت آیت‌الله شیخ صدرالدین حائری شیرازی در مسجد امام خمینی(ره) واقع در میدان شهدای شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، چهاردهمین سالگرد رحلت آیت‌الله شیخ صدرالدین حائری شیرازی امروز پنج‌شنبه، ۴ بهمن ماه بعد از نماز مغرب و عشاء همزمان با مراسم شهادت حضرت زهرا(س) و گرامی‌داشت ایام فاطمیه در مسجد امام خمینی(ره) واقع در میدان شهدای شیراز برگزار می‌شود.

رحیمی مسؤول دفتر حجت‌الاسلام محمدجواد حائری شیرازی اظهار داشت: سخنران این مراسم که با حضور اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد، آیت‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز است.

وی ابراز داشت: آیت‌الله شیخ صدرالدین حائری شیرازی از بنیانگذاران جنبش انقلاب اسلامی درفارس بود. در دوران دفاع مقدس هم علاوه بر سفرهایی که به مناطق عملیاتی داشت، فعالیت‌های گوناگونی در مسجد امام خمینی(ره) و فعالیت‌های ماندگاری برای پشتیبانی جبهه را مدیریت می‌‌کرد و در همین راستا اطعام برخی عملیات‌های مهم در این مسجد برنامه ریزی شد.

رحیمی ادامه داد: این روحانی گرانقدر پس از دوران دفاع مقدس نیز به عنوان نماینده برخی مراجع عظام در شیراز و استان فارس رسیدگی به برخی امور از جمله کمک به محرومان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد. همچنین اداره دو حوزه علمیه محمدیه و قائمیه را در کارنامه داشت که در حال حاضر فرزندش در حال ادامه فعالیت‌ها است.

وی به حضور و فعالیت‌های راهبردی این مجاهد مبارز در لبنان اشاره کرد و گفت: سید حسن نصرالله در خاطرات‌شان در مراسم‌های مختلف به نیکی از ایشان یاد می‌کنند.

آیت‌الله شیخ صدرالدین حائری شیرازی، فرزند آیت‌الله شیخ عبدالحسین حائری شیرازی بود که در سال ۱۳۰۹ در شیراز به دنیا آمد و در ۱۷ خرداد ۱۳۸۳ در سن ۷۴ سالگی به رحمت ایزدی پیوست. وی دوستی صمیمانه‌‌ای با عالم مبارز، حجت‌الاسلام سید علی اندرزگو داشت و به همین دلیل، اندرزگو در جریان مبارزه با شاه و فرار از دست ماموران، مرتب به شیراز سفر می‌کرد و در این شهر، نزد آیت‌الله حائری شیرازی بود.

آیت‌الله حائری شیرازی فعالیت‌های مهم تبلیغ خود را با تبلیغات ضد فرقه ضاله بهائیت که در شیراز و در سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ به تبلیغ وسیعی پرداخته بودند، آغاز کرد و تلاش داشت تا سیره استادش، یعنی امام خمینی(ره) را در زمینه مبارزه با رژیم ستمشاهی پیگیری کند و آن را در شیراز تحقق بخشد. آن مرحوم در این راه تلاش می‌کرد تا از طریق برپایی نشست‌های متعدد مذهبی سیاسی، مردم را بیش از پیش نسبت به اوضاع و احوال زمانه آشنا سازد و در این راه، تکثیر و توزیع نوارها و اعلامیه‌های امام را در دستور کار داشت.

آیت‌الله شیخ صدرالدین حائری شیرازی همچنین با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، پایه‌گذاری جریانی به نام «بعثت» را آغاز کرد که در آن می‌کوشیدند تا تمام اندیشه‌های آیت‌الله خمینی را به صورت نوشته و مکتوب درآورند و عرضه کنند. وی همچنین در جریان دستگیری امام در سال ۱۳۴۲، تلاش حداکثری داشت تا علمای ایران از سراسر کشور به تهران مهاجرت کنند و از امام حمایت داشته باشند. آیت‌الله صدرالدین حائری شیرازی در سال‌های مبارزه با رژیم ستمشاهی، بارها مورد تعقیب ساواک قرار گرفت، بازداشت و تبعید شد و همچنین وضعیت ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌المنبری را هم تجربه کرد.

عباس قاسم پور
منبع: فارس
ارسال نظرات