۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۹۴۸۸۲
امام جمعه موقت اصفهان:

بالاترین بهره برداری از جلسات روضه شناخت عقلی مبانی دین است

بالاترین بهره برداری از جلسات روضه شناخت عقلی مبانی دین است
آیت الله مهدوی گفت: حداکثر بهره برداری از جلسات روضه یعنی شناخت عقلی دین به شکلی که با شبهات تضییع نشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته که در خیمه فاطمی واقع در خیابان شریف واقعی برگزار شد، گفت: شاکله متفاوت افراد، سبب طرز رفتار‌های گوناگون از آن‌ها می‌شود.

وی در ابتدا افزود: ادیان الهی برای تقویت بنیه روحی افراد نازل شده است و از آن طرف تقویت بنیه جسمی انسان معلول استفاده از غذا‌های مختلف است؛ روح ضعیف در مواجهه با مشکلات مختلف رفتار‌های ناهنجار گوناگونی از خودش نشان می‌دهد.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: عمده بنیه روحی انسان زیر مجموعه اعتقادات شخص است و قرآن از این مسأله به عنوان شاکله یاد می‌کند در صورتی که عوام افراد شاکله را شامل هیکل و ظاهر شخص می‌دانند؛ شاکله در سیر حرکت معنوی انسان بسیار مؤثر است مثلاً در حال حاضر در این محله هزاران انسان زندگی می‌کنند که از بین این هزاران انسان حدود چند صد نفر در این جلسه حضور پیدا می‌کنند به خاطر طرز تفکر متفاوت افراد است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که طرز رفتار متفاوت انسان‌ها نتیجه نوع تفاوت فکر در آن‌ها است، تصریح کرد: افراد زیادی هستند که نیاز‌های نفسانی را درک می‌کنند و به دنبال برطرف کردن آن‌ها حرکت می‌کنند، ولی نیاز‌های روحشان را پاسخ نمی‌دهند به خاطر نوع شاکله و عقیده غلط این افراد است.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: اگر تغییر رفتار غلط در افراد خانواده سبب اذیت شما می‌شود باید فکر آن‌ها را اصلاح کنید و رفتار‌های اشتباه آن‌ها با عصبانیت و فشار تغییر ندهید چرا که حتی اگر رفتارشان را به خاطر فشار‌های شما تغییر دهند فکر اصلاح نخواهد شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: شاکله افراد باید مستحکم بنا شود؛ ماه گذشته یک استاد دانشگاه خارجی برای شیعه شدن به بنده مراجعه کرد و بنده حدود یک ساعت دلایل عقلی برایش بیان کردم و دائماً از او می‌پرسیدم بدون تعصب دین و احکام دینی را بپذیر چرا که دین مبانی اسلام کاملاً عقلی است؛ تقویت شاکله بهترین کار برای تغییر رفتار افراد است، البته افراد لجوج و لجبازی هم هستند که هیچ گونه دلیل عقلی را نمی‌پذیرند و در برابر دلایل عقلی هیچ برهانی ندارند.

وی در پایان گفت: برپایی جلسات روضه بسیار سخت و وقت گیر است از این رو باید قدردان باشیم و حداکثر بهره را از این جلسات ببریم و حداکثر بهره برداری یعنی شناخت عقلی دین به شکلی که با شبهات تضییع نشود./۸۶۷/پ210/ب1
محمد قربانیان
ارسال نظرات