۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۵۹۵۵۶۷
نماینده مجلس شورای اسلامی:

بی توجهی به چالش روستاهای حریم، گریبان مشهد را خواهد گرفت

بی توجهی به چالش روستاهای حریم، گریبان مشهد را خواهد گرفت
قاضی زاده هاشمی گفت: روستاهای حریم مشهد نیروی کار برای این شهر بوده و هر بی توجهی به پیرامون گریبان خود شهر را خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هنوز تکلیف هویت روستایی را مشخص نکردیم و همواره مدل توسعه شهری را به روستاها القا می‌کنیم.

وی گفت: روستا یعنی محور توسعه کشاورزی لذا باید برای هویت روستایی چاره ای بیندیشیم.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه شهر مشهد مجموعه‌ای از روستاها است، عنوان کرد: طی چند سال گذشته ۸۰ روستا به داخل محدود شهر مشهد وارد شده اند.

وی ادامه داد: در شهر مشهد بافت منسجم شهری را شاهد نیستیم‌ چرا که مشهد از به هم پیوستن چندین روستا تشکیل شده است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه در نظام برنامه‌ریزی کشوری برای حفظ بافت روستایی برنامه ای وجود ندارد، عنوان کرد: نرخ خدمات در روستاها حدود ۴۰ برابر در شهرها است و این در حالی است که درآمدها در روستاها تقریبا ثابت مانده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه برخورداری روستاییان از سرانه ملی نزدیک به چهار برابر یک شهروند عادی در شهر است، گفت: امروزه شاهد ایجاد کارخانجات بزرگ در محدوده روستاها هستیم چرا که خواهان استفاده از امتیازات روستاها هستند.

وی اظهار کرد: امروزه به روستاها افزون بر نقش خوابگاهی، نقش کارگاهی نیز اضافه شده است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: بهای زمین و مسکن برخی روستاهای حریم به دلیل اتصال به شهر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه همجواری این روستاها با شهر از نظر افزایش ثروت، بازار خرید، اشتغال و.... مزیت خوبی برای روستاییان شده است، ابراز کرد: این روستاها دیگر روستا نیستند و هویت خود را از دست داده‌اند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از چالش های روستایی نداشتن اختیارات دهیاری ها درحد شهرداری‌ها است گفت: مشهد همانند قطبی شده که همه از اطراف و مناطق مختلف برای جذابیت های گوناگون به آنجا مهاجرت می کنند./864/د102/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات