۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۶۰۸۸۲۸

چند خبر کوتاه از اوقاف مازندران

چند خبر کوتاه از اوقاف مازندران
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران از اقامه نماز پر فیض عید سعید فطر در امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص استان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رسا در ساری، حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران از برپایی نماز عید سعید فطر در بقاع متبرکه شاخص استان خبر داد و گفت: خطبه‌های این نماز در امامزادگان شاخص از سوی ائمه جمعه و جماعات و در دیگر امامزادگان توسط روحانیان اعزامی یا بومی اقامه خواهد شد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان و با هدف ارتقاء سطح معرفتی و ترویج فرهنگ دینی و قرآنی و همچنین ایجاد فضای معنوی و انس با قرآن طرح ملی «ضیافت الهی» را در سطح بقاع متبرکه برگزار می‌کند.
 
حجت الاسلام حیدری افزود: امسال این طرح در ۳۵۰ امامزاده و بقعه متبرکه استان با مشارکت مبلغان دینی اعزامی از شهر مقدس قم و روحانیان مستقر و بومی و همکاری خادمان و متولیان بقاع متبرکه برگزار شد.
 
مدیر کل اوقاف مازندران ادامه داد: همزمان با روز عید سعید فطر علاوه بر برپایی نمازعید، برنامه سخنرانی، پرسش و پاسخ، اقامه نماز جماعت و بیان احکام و همچنین حضور در خیمه‌های معرفت اجرا خواهد شد.
 
وی با بیان این که سفره‌های افطاری ساده هم از دیگر برنامه‌هایی بود که براساس اجرای امینانه نیات واقفان و مشارکت مردمی در امامزادگان برپا شد، تصریح کرد: توزیع سبد کالا، اجرای طرح افق، برگزاری محافل قرآنی و جزء خوانی قرآن کریم از دیگر برنامه‌های اجرایی طرح ضیافت الهی بوده است.
 
تنظیم ۲۴۰ سند اجاره اوقاف میاندورود
 
محمد حسین فاضلی، رییس اوقاف میاندورود از تنظیم ۲۴۰ سنداجاره موقوفات در این شهرستان خبر داد و گفت: اگر مردم اثرات و نتایج وقف را بدانند بیشتر برای پرداخت دیون خود به وقف و موقوفات اقدام می‌کنند.

وی افزود: سنت ماندگار وقف توسط علما و مراجع بسیار تاکید و غصب در املاک اوقافی بدون اجازه متولی حرام و عبادات در املاکی که حق وقف آن پرداخت نشده باشد اشکال دارد.
 
فاضلی تصریح کرد: مردم برای پرداخت حق موقوفات همت کنند و اوقاف را در اجرای نیات واقفین خیراندیش یاری دهند و با پرداخت حق وقف در اجرای نیت واقف شریک شوند.
 
وی افزود: سی دستگاه‌های دولتی به اوقاف بدهکارند و قوانین شرعی و قانونی حکم می‌کند تا هر چه زودتر مطالبات وقف را پرداخت کنند و اوقاف با مکاتبات ومذاکرات متعدد مبلغ مطالبات را به ادارات و دادستان اعلام نموده است و به طور قطع در صورت عدم پرداخت مسؤولیت شرعی و قانونی به عهده مدیر دستگاه خواهد بود.
 
فاضلی گفت: ده دستگاه اجاره موقوفات را تا سال ۹۷ پرداخت و تنها سال ۹۸ را بدهکارند و چهاردستگاه اجاره سال ۹۷ و ۹۸ را به موقوفات بدهکارند و باتوجه به سهم مشاعی موقوفات سورک، وقف شامل همه دستگاه‌های اجرایی می شود و ضروری است که تمام دستگاه‌ها جهت تعیین تکلیف و تسویه حساب با موقوفات اقدام نمایند و در اجرای امینانه نیات واقفین شریک شوند.
 
وی با بیان این که ۲۸ امامزاده و بقعه در میاندورود وجود دارد، افزود: فعالیت عمرانی در شش بقعه در حال انجام میباشد.
 
فاضلی با اعلام اینکه با همت ثبت اسناد در پی تثبیت املاک موقوفات هستیم، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۳۰۰ رقبات موقوفه شهرستان دارای سند مالکیت شدند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه میاندورود با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ وقف از برنامه‌های مهم اوقاف میباشد گفت: مردم ولایتمدار می‌توانند اموالشان را برای نیاز‌های روز جامعه وقف کنند و قبل از وقف برای تنظیم وقفنامه به اوقاف مراجعه نمایند

ثبت چهار وقف جدید در شهرستان نکا
 
حجت الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران، با بیان اینکه آقای جهانگیر رمدانی، چهار قطعه زمین خود در شهرستان نکا را وقف کرد، گفت: مساحت این چهار قطعه زمین دو هزار و ۲۵۰ مترمربع است.
 
وی از وقف این چهار قطعه زمین در روستای زرندین شهرستان نکا خبرداد و افزود: قطعه اول بمساحت ۴۰۰ متر برای احداث خانه بهداشت، قطعه دوم زمین بمساحت ۱۵۰۰ متر مربع جهت احداث مسجد، قطعه سوم بمساحت ۲۰۰ متر مربع جهت احداث غسالخانه و قطعه چهارم بمساحت ۱۵۰ مترمربع جهت احداث دکل مخابرات است.
 
حجت الاسلام حیدری جناسمی، با بیان اینکه در ابتدای سال جای نیز آقای علی اصغر، ولی زاده پدر شهید علی اکبر ولی زاده سه قطعه زمین زراعی در شهرستان جویبار را وقف کرد، گفت: مساحت این سه قطعه زمین ۲۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع است.
 
وی از وقف این سه قطعه زمین زراعی در روستای پهناب کیامحله شهرستان جویبار خبرداد و افزود: قطعه اول زمین کشاورزی شالیزاری حدود یک هکتار، قطعه دوم زمین کشاورزی شالیزاری جنب جاده شاهزاده رضا حدودا هشت هزار و ۶۷۶ متر مربع و قطعه سوم زمین خشکزاری کیامحله دینه بن حدودا چهار هزار و ۸۰۰ متر مربع است./950/ت303/ب1
افشین ایمانی
ارسال نظرات