۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۶۱۰۱۲۸
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

تولید علم در عرصه علوم انسانی اسلامی نیازمند مدیریت جهادی است

تولید علم در عرصه علوم انسانی اسلامی نیازمند مدیریت جهادی است
رییس مؤسسه حکمت نوین اسلامی با تبیین فرآیند تاسیس علوم انسانی اسلامی، گفت: پروژه علوم انسانی اسلامی نیازمند یک مدیریت جهادی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رییس مؤسسه حکمت نوین اسلامی، امروز در مسابقه نهایی نخستین دوره «مناظرات علوم انسانی اسلامی» که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: فرآیند تاسیس علوم انسانی اسلامی دارای هشت مرحله است.

وی با بیان اینکه آگاهی یافتن از آخرین نظریات موفق نظریه های علوم انسانی مدرن نخستین گام برای تاسیس علوم انسانی اسلامی است، ادامه داد: مدلی که دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) امروز طی می کنند مدل دقیق‌تری است زیرا آنان همواره در کنار یادگیری معارف اسلامی با نظریات غربی نیز آشنا می شوند.

رییس مؤسسه حکمت نوین اسلامی در خصوص گام دوم که مربوط به نقد سطحی می شود، ابراز کرد: برای مثال نظریه فروید و نئوفرویدهایی که در حوزه روانکاوی ارائه شده با همان مبانی انسان شناسی به صورت دقیق باید نقد شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه درخصوص گام سوم، اظهار داشت: برای مثال شورای فقها در نظام بانکداری که برگرفته از غرب بود تهذیب هایی را بر آن نظریه‌ها انجام دادند تا بانک مرکزی از شکل ربوی خارج شود؛ بنابراین گام سوم تهذیب نظریه ها است.

وی گام چهارم را کشف مبانی نظریه بیان کرد و گفت: بسیاری از کتابهای علوم اجتماعی که بنده مطالعه کردم فاقد بیان مبانی نظریه است.

رییس مؤسسه حکمت نوین اسلامی با اشاره به گام پنجم که مربوط به نقد عمیق تر نظریه ها می شود، ابراز کرد: در این مرحله اکتشافات گام چهارم جایگزین مبانی اسلامی در نظریه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه کشف روش نظریه را مرحله بعدی برشمرد و تاکید کرد: این گام مهمتر از گام چهارم است زیرا در این مرحله مشخص می شود غربی ها در روش پژوهش عملکردی متفاوت دارند بنابراین بسنده کردن به شناخت مبانی و نظریه های مدرن در پیشبرد کار بسیار مهم است.

وی درخصوص گام هفتم، گفت: نقد روش و جایگزینی روش مرحله هفتم است و آخرین گام نهایت کاربست و روش است در این مرحله مشخص می شود که انسان باید به دنبال کدام اصل باشد.

رییس مؤسسه حکمت نوین اسلامی تولید نظریه های اسلامی را لازمه تولید نظریه های علوم انسانی دانست و گفت: همانگونه که موضوع نظریه های مدرن واحد و یکسان نیستند نباید انتظار داشت نظریه های اسلامی در موضوع واحد و یکسان باشند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تاکید بر اینکه حاکمیت باید از نظریه های ممکن المحقق و کارآمد استفاده کند، بیان داشت: شناسایی نظریات در علوم انسانی از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود.

وی با بیان این مطلب که علوم اجتماعی دارای سه فعالیت است، گفت: بیشتر فعالیت ها در علوم انسانی اسلامی مربوط به توصیف انسان مطلوب می شود، در توصیف انسان محقق کم کار شده و در علوم اسلامی انتزاعی بیشتر رویکرد اسلامی داشته و در رویکرد انضمامی فعالیت کمی صورت گرفت.

رییس مؤسسه حکمت نوین اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: پروژه علوم انسانی اسلامی نیازمند یک مدیریت جهادی و تلاش شبانه روزی است./813/پ202/ب1

 

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات