۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۶۱۰۳۶۲
حجت الاسلام عباس زاده:

ساماندهی موقوفات در استقلال مالی حوزه مؤثر است

ساماندهی موقوفات در استقلال مالی حوزه مؤثر است
معاون فرهنگی اوقاف لرستان بر ضرورت ساماندهی موقوفات حوزه های علمیه در کشور تأکید کرد و گفت: این ساماندهی در استقلال مالی حوزه مؤثر است.

حجت الاسلام محمدجواد عباس زاده، معاون فرهنگی اوقاف لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، به جایگاه وقف در عرصه دین و حوزه اشاره کرد و بیان داشت: همه موقوفات در رابطه با معارف دینی است.

وی با اشاره به اجرای وقف در زمینه کمک به فقرا و نیازمندان، تأمین جهیزیه و برگزاری مراسم دینی و مذهبی افزود: عمل به نیات واقف و بر اساس دستورات دینی است.

وجود دو هزار و 400 موقوفه در لرستان

حجت الاسلام عباس زاده با اشاره به وجود دو هزار و 400 موقوفه در لرستان عنوان کرد: از این تعداد دو هزار موقوفه انتفاعی و مابقی منفعتی است.

وی به وجود موقوفه هایی که متعلق به حوزه علمیه است، اشاره کرد و گفت: موقوفه هایی در خرم آباد و شهرستان بروجرد وجود دارد که متعلق به حوزه علمیه است.

معاون فرهنگی اوقاف لرستان اظهار داشت: موقوفه موجود در خرم آباد متعلق به مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد و در بروجرد برای طلاب این شهرستان است که هر سال درآمد حاصل از موقوفه جمع آوری و به حوزه ارسال می شود.

وی با یادآوری به اینکه در سال های پیش یکی از تنها منابع مالی حوزه موقوفات بوده است، بیان داشت: ضرورت دارد که امروز این موقوفه ها احیا شود تا بتوانیم در ایجاد استقلال مالی حوزه های علمیه نقش افرینی کنیم.

حجت الاسلام عباس زاده بر ضرورت ساماندهی موقوفات حوزه های علمیه در کشور تأکید کرد و گفت: این ساماندهی مهم ترین عامل استقلال مالی حوزه های علمیه است.

نقش حوزه و روحانیت در احیای موقوفات

وی در ادامه با بیان اینکه در استان لرستان در همه نیات موقوفه کم بوده و موقوفه هایی که وجود دارد، کم است، اظهار داشت: در سال های پیش برنامه ایی در نظر گرفته شد که هر روحانی و طلبه یک وقف منفعتی برای حوزه ایجاد کند، این نقش حوزه و روحانیت باید در ایجاد و احیای موقوفات پر رنگ شود.

معاون فرهنگی اوقاف لرستان بیان کرد: حوزه علمیه و سازمان اوقاف باید همواره پای کار باشند و در ایجاد و احیای موقوفات نقش افرینی کنند و با استفاده از ظرفیت ها باید فرهنگ وقف و هدایت نیت واقف به سوی نیازهای جامعه تبیین و ترویج شود./9451/ت210/ب1

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات