۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۶۲۰۳۷۴
معاون آموزش حوزه‌های علمیه:

درختواره دانشی ریل علمی، آموزشی و تربیتی حوزه‌های علمیه است

درختواره دانشی ریل علمی، آموزشی و تربیتی حوزه‌های علمیه است
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد درختواره دانشی حوزه‌های علمیه را ریل علمی، آموزشی و تربیتی حوزه‌ها برای پاسخگویی به نیازهای روز توصیف کرد.

حجت الاسلام والمسلمین  مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا یکی از مسائل ریشه‌ای و مبنایی حوزه‌های علمیه را نداشتن مأموریت حوزه‌های علمیه تا پیش از انقلاب اسلامی درباره نظام و حاکمیت و شئون حاکمیت دانست.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی، حکومت‌ها در دست دیگران بود و حوزه‌ها بیشتر در حاشیه بودند، جز در برهه‌هایی کم که دامنه آن هم بسیار مختصر بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد افزود: بعد از انقلاب حوزه‌های ما وارد یک عرصه جدید از تاریخ خود شد، خود را باید متناسب‌سازی می‌کرد و تا حد زیادی هم این کار را کرده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه توضیح داد: سرعت تحولات و باری که نظام بر دوش حوزه انداخت و توقع وسیعی که بعد از تشکیل نظام از حوزه می‌رفت و اکنون دارای ابعاد بین‌المللی است و اثرگذاری‌های قوی در سطح منطقه و بین‌الملل دارد توقع از حوزه‌ها هم به تناسب بسیار گسترده شده است.

وی ابراز داشت: اگر ما به عقب نگاه کنیم، حوزه ما بسیار جلو است، اما اگر به جلو نگاه کنیم و این توقعات و انتظارات و سطح وسیع را نگاه کنیم حوزه ما عقب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد پیشنهاد داد: برای پر شدن این فاصله ایجاد شده، می‌توان از ریل‌گذاری علمی و درختواره دانشی حوزه‌ها استفاده کرد؛ این درختواره ریل‌گذاری علمی، آموزشی و تربیتی حوزه‌ها برای پاسخ دادن به نیازهای زمان است که این اتفاق باید بیافتد و همه باید کمر همت خود را ببندند و عزم خود را جزم کنند.

معاون آموزش حوزه های علمیه درخواست کرد: مدیران، نویسندگان، محققان و اساتید در عرصه‌های نو برای پاسخ‌گویی وارد شوند؛ ما الان ریل‌گذاری کرده‌ایم؛ در این دو سه دهه کارهایی در بعضی رشته‌ها و گرایش‌ها شده است، اما آن مقدار که باید بشود، چندین برابر وضع موجود است.

وی ابراز داشت: ورود به این درختواره دانشی انتظار معقولی از فعالان حوزه است که امیدواریم با اطلاع‌رسانی تمام حوزویان به این عرصه وارد شوند./836/ج

تعداد بازدید : 4
محمود لطیف
ارسال نظرات