شمه ای از جامعه موعود
باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، داود موذنیان
در روزگاری که مردم درون جوامع اقتصاد محور و کالایی شده خویش محبوس شدهاند، اربعین هر ساله به مثابه یک ناهمگون زمان را تعلیق میکند و به دنیای از خودبیگانه و اقتصاد محور و کالایی شدهی امروز «نه» میگوید و از دل این اجتماعات سرباز میزند تا شاید مردم را به یاد جامعهای بیاندازد که به بشریت وعده داده شده است، همان جامعهای که مردم برادرانه لقمههایشان را شریک و دست در جیب هم دارند. اربعین صادقانه شهادت میدهد که این جامعه موعود وهم و خیال و دور از باور و ممتنع نیست بلکه قابلیت ظهور دارد کما اینکه هر ساله شمیمی از آن مردم را مدحوش خویش کرده و حدود و مرزها را فرو میریزد و قواعد دنیای کالا محور را فرو میپاشد و با صدای رسا ندا دهد که این جوامع شماست که نامتجانس با جامعه اصیل اسلامی است و نیز ندا دهد: «بقیه الله خیر لکم».
لسان از بیان زیبایی ها و عظمت اربعین قاصر است و تنها میشود گفت مردم در هر سال به برکت حسین عزیز، مرتبه نازلهای از جامعه مهدوی را مشاهده میکنند که هیچ جامعه شناسی با معیارهای جامعه شناسی غربی نمیتواند آن را درک کند.
اربعین تجلی به تکامل رسیدن و به کمال رسیدن اهداف سیدالشهدا است، و مگر غیر از این است که تشکیل امت واحده از اهم آن اهداف است، و اربعین چه زیبا و دلربا شمهای از امت واحده را به رخ جهانیان میکشاند و کثرتها را مبدل به وحدت میکند و اختلاف زبانها و فرهنگها را از میان برمیدارد و مرزها را میشکافد و باعث میشود انسان هم رنگ با امام شود؛ که در حقیقت همرنگ با خدا شده و مظهر آیه «صبغه الله و من احسن من الله صبغه»، چراکه انسان کامل مظهر و آینه تمام نمای خداست.
اربعین یک پیام والا است و آن، هم صدا شدن و هم نوا شدن با حجه الله الاعظم و یک مانور برای دوران ظهور. در واقع مردم در اربعین سعی میکنند متجلی به صفات امام شوند و سخاوت، کریمیت، رحمانیت و ... را در خود تقویت کنند تا به امام نزدیک شوند؛ و این همان تعبیر حکیمانه رهبری در مورد اربعین است که فرمود «این جاذبه مغناطیس حسینی است». وقتی آهن در حوزه مغناطیس یک آهن ربا قرار بگیرد، خود نیز به آهن ربا تبدیل میشود. حوزه مغناطیس ولایت امام هم اینگونه است. هر کس در حوزه مغناطیس ولایت امام قرار بگیرد، خودش هم همان خصوصیات را پیدا میکند؛ و در یک کلام، اربعین یک مکتب فکری است در قلوب عدالتخواهان و حق طلبان جهان که قدمهای جاماندگانی که تاب و تحمل نشستن در خانه را ندارند بر آن گواهی میدهد و دیری نباشد که این مکتب به جهانیان از هر کیشی صادر شود هرچند اصحاب قدرت و اربابان رسانه آن را سانسور کنند، «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا»./918/ی703/س